9 januari 2019

Gardinsömnad och möbelskruvning

Det känns som att det börjar bli dags att visa lite bilder från
nya huset :D Även om allt förstås inte är helt klart ännu.
Men ganska snabba har vi nog ändå varit. Först när vi flyttade runt
de stora möblerna för att se var de passade bäst ändrade ju utseendet
i hela rum nästan varje dag. Sen satsade vi på att plocka in allt annat
på rätt plats, så att man kan leva "normalt" (och inte söka efter diverse
viktigheter, typ tandborste osv. varje dag). Nu i början av veckan har vi
skruvat ihop ikeamöbler och lagt dem på plats, så nu börjar det "bara"
vara småfix och inredningsdetaljer kvar. Och det behöver ju inte gå så
snabbt, utan får ta tid så vi hinner känna efter vad vi trivs med.
Men t.ex. ska en spegel, en magnetlist, gardinstänger och fönsterbrädor
skruvas upp, och så ska en del gardiner sys. Nu när syrummet är i
användning har jag dock redan hunnit sy några gardiner :)
Det rum som är ofärdigast just nu är ett sovrum som vi mest använder
som förvaringsplats, och så vårt eget sovrum som vi inte riktigt vet
hur vi ska inreda :/


De tidigare ägarna lämnade kvar denna fina hylla, som passade
perfekt till mina engelska böcker. De svenska böckerna har jag i 
min gamla bokhylla, svinbra med 2 stycken så det inte ser så fullt ut.
På nedersta hyllan har jag mina stickgrejor och garn, och så ligger
en del lampor där som ska utplaceras/skruvas upp/ fås att fungera.


Jag klippte itu min kalender från 2018 och lade upp dessa fina
månadsbilder på väggen i mitt syrum.


Och här ser ni då mitt tillskärningsbord.  Bordet består av 4 kallax-hyllor,
en bordsskiva, samt lite tillval i form av lådor, skåp och tygkorgar.
Alla delarna är från Ikea, och jag är svinnöjd. Det blev precis som jag
hade tänkt mig, både snyggt, praktiskt, och med massor av förvaring.
Annat som jag har i mitt syrum är min klädställning, en spegel, strykbräda
(som jag kan ha att stå upp hela tiden och inte behöver vika undan!!),
provdocka, flera rosenlådor och två byråer. Så jag tror att det kommer
att ta ett tag innan jag har fyllt upp allt :)

Det som ännu fattas är bordet att ha symaskinerna på, men det använder
Jani som databord för tillfället. Men det blir lite opraktiskt att flytta
symaskinerna fram och tillbaka när man ska sy och klippa ut och
arbeta om vartannat, så symaskinerna ska stå på ett eget bord invid fönstret.
Alltså, jag är så väldigt nöjd med detta. Syinspirationen har återvänt!


Och den inspirationen har jag använt till att sy bl.a. denna gardin.
Tyget är från eurokangas, och eftersom jag inte riktigt gillar "vanliga"
gardiner (enfärgade eller med stora blommönster) valde jag ut det här
tyget som jag hoppades skulle passa bra i vårt kök. Och det gjorde det!
Det här är då den nedre cafe´gardinen (jag måste ju få ha cafe´gardiner
i åtminstone ett fönster!), och så har jag förstås sytt en övre också.


Jag har sagt det förut, och jag säger det igen: Jag älskar känslan när man
vill sy någonting specifikt, och så råkar man hitta det perfekta tyget i
sin tyglåda, som man tidigare har funderat vad man riktigt ska göra av.
Det här tyget köpte jag för nästan ett år sedan, och ursprungsplanen var att
det skulle bli ett örngott. Sedan insåg jag att tygbredden (1m) var för kort,
och tyget glömdes bort. Och när jag nu behövde ett tyg att sy en liten
gardin till vårt lilla trappfönster av, så kom jag att tänka på det.
Och som tur var var tygbiten exakt rätt mått! Och här ser ni då resultatet.
Det blev ju perfekt!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Leave your opinion :)