3 september 2018

Näringslära

Vet ni vad jag gjorde i lördags när jag var ensam hemma
hela dagen? Mellan kl. 8-13 läste jag en bok, och mellan kl. 14-20
gjorde jag en läxa. Wohoo, what a party animal!! :P Och vilken 
himla intressant läxa det var då! Ni vet ju att jag har börjat försöka 
äta nyttigare de senaste månaderna, så när vi råkar få en 
självstudieuppgift i näringslära om just det kan man väl säga att jag 
fastnade i ämnet lite :P Så nu vet jag allt en hel del om fett, protein, 
vitaminer, tallriksmodellen o.s.v., och jag har dragit en del slutsatser 
om min egna kost;

* Jag borde äta mindre kött
* Jag borde äta mer fullkorn, grönsaker och fettsnåla mejeriprodukter
* Jag borde äta mer regelbundet, speciellt på mina lediga dagar
* Jag borde enligt rekommendationerna äta mycket mer men...
* ... det tror jag faktiskt inte att jag vill göra, så länge jag mår bra av att
äta så mycket/lite jag vill? Och orkar bra med dagen?
* Vad ironiskt att jag läste massor om kost och motion den dagen,
och så låg jag bara i sängen hela dagen och åt väldigt 
oregelbundet (och kladdkaka!)
* Vaaad ska man välja, smör eller margarin? Mättat fett eller E-nummer?
Eller ska man använda kokosolja i bakning också?
* Nästa uppgift innebär att skriva matdagbok, vilket jag också tror att
blir intressant!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Leave your opinion :)