21 augusti 2018

Vårig bomberjacka


Denna våriga jacka började jag på med för över ett år sedan,
och nu är den äntligen klar! Ursprungsiden var en bomberjacka,
och jag tror jag klippte ut mönsterdelarna ganska "på höögt" efter
andra jackor/tröjor, vilket inte blev bra.  För någon vecka sen när
jag letade efter ett mönster till ett annat projekt i min mönster-mapp
råkade jag hitta ett hupparimönster som jag tänkte att kanske skulle
passa till detta. Och det gjorde det! Eftersom de bitarna var lite
mindre lade jag bara dem ovanpå de gamla mönsterbitarna, och klippte ut.


Och här ser ni då resultatet; en lite slankare bomberjacka ^^
... som skulle passa bättre till våren än nu till hösten, men å andra sidan,
när har jag brytt mig om det? Jackan är fodrad, samt har resår vid
halslinningen, ärmarna och fållen. Den har en delad dragkedja,
och en upphängningsöggla. Det tog mycket längre tid än jag hade
räknat med att få jackan klar, men så är den väldigt noggrannt
och bra sydd också :)


Jackan har insnitt fram vid bysten, men baksidan är helt rak.
Ärmarna består av två mönsterdelar var, och de fick jag faktiskt
ta in lite, för de var väldigt stora.


Tyget stretchar en del och var av det dyrare slaget (ca 24€/m om jag
inte minns helt fel), men det passar perfekt för ändamålet :)


Jag valde en ljusgrön dragkedja för att matcha tyget och få
in lite mer färg.


Resåren köpte jag då för över ett år sedan, och jag minns inte alls hur jag
har beräknat eller om jag kanske har räknat fel, men det räckte i alla fall
inte riktigt till ärmmuddarna, så de fick jag sy ihop i övrekanten också.
Som tur är syns det inte utifrån.


Men såhär ser det ut inifrån. Inte jättedåligt, och oddsen för att
någon ska inspektera mina jackärmar är väl ganska liten, men det
stör ju mig som vet om det såklart ^^


En annan sak jag som sömmerska borde ha tagit med i beräkningen
var att tillsätta rörelsevidd mitt bak i fodret, samt att tyget visserligen
stretchar men det gör inte fodret! Slutresultat: Fodret är liiiite för litet,
jag känner det om jag håller armarna om mig själv, att det drar lite i ryggen.
Jag kan tänka mig att ärmhålen är där tyget nöts sönder först pga detta ifall
jackan blir välanvänd. Förhoppningsvis har jag lärt mig till nästa gång!


 Jag lade också till en liten upphängningsöggla för att kunna hänga
upp jackan lättare :)


Det tredje saken jag är lite smått missnöjd med är halshålet. Jag borde
kanske ha sträckt ut resåren mer här, så att det skulle dra ihop sig bättre
(när jag har på mig jackan ser halshålet lite för stort ut). Jag är dock
väldigt nöjd med hur bra stängningen vid dragkedjan och resår blev!


Sist och slutligen blev jag rätt så nöjd med hela alltihop,
och jag kommer nog att använda den här en del i höst och
förhoppningsvis nästa vår/sommar. När man bara ser på den
tycker jag att den är jättefin (både till designen och sömnaden),
och de små felen får jag väl leva med ^^

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Leave your opinion :)