22 augusti 2018

Half and half shirt


Och så har jag ännu ett färdigsytt plagg att visa, ni börjar väl inte
tröttna? ^^ Jag har funderat länge på vad jag ska laga av det här
höstiga djurtyget, men efter att ha sett en youtubevideo med olika 
"half and half" skapelser bestämde jag mig för att prova på det.



Jag har utgått helt ifrån mitt vanliga mönster, och bara lagt till en
söm mitt fram och mitt bak, samt sömmar på halslinning och fåll.
Det tog mig ca 4 timmar att sy tröjan, och det svarta tyget är faktiskt
överlopps från min examenskjol!


Det enda som var ens lite svårt var dessa sömmar: att få dem att
passa ihop perfekt. Men efter lite extra nålar och försiktighet gick
det också bra, även om det är lite krångligt att få tills sådana här
detaljer på overlocken. När det är under ärmen är det ju inte så noga,
men sömmar mitt fram och bak ser man ju så bra, och därför ville
jag få dem exakt mot varandra.

Och som vanligt har jag mönsterpassat fantastiskt helt i misstag! ^^


Jag är som sagt helt kär i det här tyget, men jag kände att det
hade blivit för plåttrigt men också för tråkigt att sy hela tröjan
i samma tyg. Plus att jag inte hade tillräckligt med tyg.


Jag tror jag köpte 50 cm av tyget, vilket gjorde att jag fick skarva i 
ärmen lite för att få rätt längd (bra mönsterpassning där också). Men det 
tror jag nu inte att man ser om man inte tittar noga. (Det verkar vara ett 
ihållande problem det här, att jag har för lite material. Men det blir ju så när
man inte vet vad man ska sy förrän efter att man har köpt tyget,
och absolut ska genomföra sin ide ändå ^^)


 Och så baksidan, likadan fast spegelvänd.
Jag fick också tänka några varv extra när jag klippte ut
mönsterdelarna, så att alla skulle hamna åt rätt håll, och rätt väg.
Annars hade jag kunnat sluta upp med två vänsterärmar, men där
lyckades jag åtminstone tänka rätt, och allt blev utklippt rätt ^^
Jag är svinnöjd med sömnaden, och designen likaså.

Jag tycker inte att den här tröjan kan räknas som ett typiskt Daniela-plagg
eftersom jag blir lite stressad direkt jag ser det svarta, men å andra sidan
är det ju bra att variera sig lite och prova på nya saker. Annars slutar det
ju med att jag står här med 50 shades of grey i tröjform :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Leave your opinion :)