11 juni 2018

Puderrosa topp


Den här enkla sommartoppen påbörjade jag antagligen
ungefär samtidigt som långklänningen, eftersom undertyget
är rester från den.


Övertyget är mockaliknande, och jag har använt samma tyg
fast i ljusgrönt till en kjol för några år sedan. Tyget är så härligt,
mjukt och följsamt och ändå lätt att sy i trots alla hål :)



Fållningen är så enkel som en invikt overlocksöm med en raksöm på,
jag tyckte det blev finast så även om det inte är riktigt korrekt
sömnadsmässigt ^^


Baktill i ryggen hade jag egentligen tänkt lägga ca 15 cm guldig
dragkedja, men så råkade kanterna vika in sig och det såg så snyggt
ut att jag bestämde mig för att göra sådär istället.


Tygerna är bara ihopsydda i halsringningen och ärmhålen,
för att få ett finare fall på det hela. Eftersom tygerna inte sitter ihop
i fållen fållade jag undertyget, men lämnade mockatyget med rå kant,
eftersom det ändå inte resmar och det skulle börja se så klumpigt ut
med fåll (testad sak på den gröna kjolen).


Jag är överlag nöjd med toppen, men, tyvärr är passfomen i midjan
lite underlig, och får mig att se större ut än jag är :/ Jag är således inte
helt nöjd med denna heller, men att börja ta in den blir inte heller bra :(
Vi får se om jag gör något åt det, eller om jag helt enkelt inte bryr mig ^^

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Leave your opinion :)