11 juni 2018

Den o-Daniela-aktiga klänningen


Och här har vi det sista plagget som jag sydde färdigt igår,
och som jag inte heller är helt nöjd med! x) Denna guldiga sak
påbörjades för lääänge sen, så länge sen att jag inte hade en overlock
och tydligen inte kunde fålla ärmhål ordentligt heller!


Tyget är tunt och slattrigt, och jag har sytt en huppari av
det redan för några år sen, och resten var då menat att bli
en klänning. Tyget är ju ganska fint egentligen, men inte alls
min stil.


Efter att jag hade fixat till en del sömmar (halshålet) med overlocken
kunde jag konstatera att även om jag tydligen hade varit bekväm
med den korta klänningslängden för x-antal år sedan,är jag inte det nu.
Och så lade jag till en 10 cm svart bit i fållen, vilket blev både bra och
lite mer ordentligt :P


I midjan har jag sytt i ett gummiband som rynkar ihop klänningen
riktigt fint, och ger en bra silhuett.


Och så ser det ut inuti. Riktigt bekvämt också faktiskt. I den här
klänningen kan jag äta hur mycket som helst och ändå få plats (annars
brukar jag ju figursy lite för bra).


Ärmarna har jag tagit in en del på enklast möjliga sätt; genom att
"tråka" ihop tyget lite och sy några små stygn förhand. Men jag är
faktiskt ganska nöjd med den lösningen, för det blev riktigt bra.


 Halshålet är en vanlig trikåringning med en extra tygbit fastoverlockad,
som bildar en kanal där jag har dragit igenom ett sidenband.
Fråga inte varför, för det var ett tekniskt beslut som jag tog för
flera år sedan. Klänningen hålls stadigare i alla fall.


Problemet med den här klänningen då? Varken modellen,
mönstret eller hela utförandet är min stil, och speciellt mönstret
och modellen i kombination gör att klänningen inte alls känns som
jag. Dessutom ser jag ut som en 40-årig mamma i den, vilket det ju
inte är något fel på, men jag är ju varken eller. Klänningen är himla
bekväm i alla fall, så kanske jag använder den här hemma eller till
stranden. Men jag skulle ju inte gå på bröllop i den om vi säger så.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Leave your opinion :)