16 februari 2018

För sista gången i år...

... har jag bakat macarons. För sista gången någonsin faktiskt,
det här tänker jag nu aldrig mer slösa min tid på!! Jag håller
mig till pajer hädanefter, tack så mycket.

Nå, vi börjar från början. När jag hade slutat arbetet igår och
fick veta att Jani inte kommer hem på flera timmar än hade jag
tråkigt, och fick den briljanta urusla iden att jag kan ju baka någonting!
Jag hittade två recept som verkade bra, och så promenerade jag iväg
till butiken eftersom jag inte hade tillgång till bil för att köpa alla
ingredienser. När jag kom hem var klockan 7, och 3 timmar senare var
jag äntligen klar med hela tålamodsprövande projektet.
Vad jag försökte baka var alltså macarons och "igelkottskex".

Jag vet inte riktigt vad som gick fel, men jag misstänker att jag
antingen har vispat för lite eller för mycket (ingen aning om vilket),
men hur ska jag veta vad "toppig maräng" betyder, min smet såg
i alla fall inte ut så någon gång alls. Hur som helst, de 3 första plåtarna
fick "degklickar" som var alldeles för stora, och de blev därmed inte
genomgräddade. 1 plåt slängde jag innan den ens hann in i ugnen, 
eftersom allt bara flöt ihop. Några av plåtarna blev oanvändbara eftersom
allt bara fastnade i pappret och gick sönder. Jag lagade sammanlagt
8 plåtar, och 2 var användbara :((


Här ser ni det färdiga resultatet, de är ovala, spruckna och fula,
med de smakar faktiskt helt okej :) Men jag fick nog himla få
macarons för allt besvär... Smörkrämen inuti har jag dock i
överflöd av och får väl använda till något annat x)


Mitt andra projekt var då igelkottskex, som jag hittade på pinterest.
Degen var relativt enkelt, men det stod ingen ugnstid någonstans,
så efter lite googlande på liknande recept testade jag med 8 minuter.
Det var uppenbarligen för kort, och dessa är därmed inte riktigt
genomgräddade heller, men jaja. De smakar okej, och de är ju himla
söta ^^ Att dekorera dem var dessutom mycket roligare :)


Så, vad har jag lärt mig? 1. Googla hur stor en femkrona är om något
ska vara så stort i ett recept, 2. Öka gräddningstiden efter att första
plåten har failat, 3. Baka en sak i gången, & 4: Börja inte med sådant
här sent på kvällen!

Igelkottarna kan jag dock tänka mej att laga igen :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Leave your opinion :)