12 februari 2018

För första gången i år...

...har jag äntligen dammat av mina symaskiner och sytt!
Äntligen, säjer jag bara. Jag hade det här katt-tyget som jag
köpte i Åbo i början av december förra året, och som jag gärna
ville sy något enkelt av. Och så tittade jag på lite youtube-videos,
och voila´!


Ett kuddfodral! Jag har ju sytt några soffkuddsfodral tidigare,
så jag vet inte riktigt varför jag inte har håksat på att sy
"sovkuddsfodral" också, men nu när jag vet ska det självklart
tillverkas flera! ^^


Jag tycker tyget är så gulligt, ett typiskt Daniela-tyg ^^
Ett kuddfodral är ju jätteenkelt att sy också, det enda som behövs
är 50 x 140 cm tyg. Jag tog bara och mätte ett redan existerande
kuddfodral (örngott heter det ju!) som jag gissade har "standardstorlek".


Titta, här har vi nästan lite mönsterpassning också!
 Jag gjorde en sån vanlig modell som har en bit "inåt" också,
som "gömmer" kudden lite, men man kan ju göra på andra
sätt också, t.ex. genom att binda rosetter eller så.
Det enda som var lite svårt var att fundera ut hur jag skulle
sy ihop hela alltihop för att allt skulle bli rätt väg, men efter att
ha studerat och vridit och vänt på min "modell" ett tag kom jag
på det också :P


Jag är väldigt nöjd, och min sytorka är officiellt över.

När jag funderade lite på det insåg jag att jag nuförtiden sällan syr
invecklade egendesignade klänningar där jag försöker prova nya
detaljer och sömnadstekniker. Istället syr jag antingen plagg (tröjor)
som jag faktiskt använder (men självklart med roliga detaljer), eller
så något till hemmet där det handlar mer om själva syandet än resultatet.
Svårt att förklara, men inom sömnad gör jag det som jag har lust
med för tillfället helt enkelt, och så ska det ju vara med en hobby också :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Leave your opinion :)