2 januari 2018

Om att köpa böcker

Ingen har väl missat att jag älskar att läsa, och att jag därmed också äger en hel del böcker. I skrivande stund befinner sig 175 st. böcker i min bokhylla, + att jag har en del ungdomsböcker i maxmo, + att jag har 3 böcker på utlåning. En del av dessa böcker har jag fått, speciellt när jag var yngre, men den största delen har jag köpt själv, och som ni förstår är böcker inte gratis. Därför har jag som ni vet de senaste åren försökt begränsa mina bokköp en hel del, samt börjat nyttja biblioteket i större omfattning. Speciellt när det gäller nya böcker, d.v.s. böcker som inte är fortsättning på en serie som jag vet att jag tycker om. Speciellt nu de två senaste åren har det hänt liite för många gånger att jag har köpt en bok som jag har trott att jag verkligen ska älska, men så har den visat sig vara en besvikelse. Nu överväger jag att t.o.m. helt sluta köpa "nya" böcker, och istället bara köpa uppföljare, för jag vill ju ändå tycka om de böcker som står i min bokhylla. Men tänk om jag då går miste om en massa fantastiska berättelser? Dilemma. 

En annan sak jag funderar på är det här med att köpa böcker som jag har läst lånade, för att äga dem själv. Min favoritbok 2017 (Uprooted) köpte jag ju en egen version av eftersom jag vet att jag kommer att vilja läsa om den snart, men hur är det med t.ex. en hel serie, som jag ändå ganska enkelt kan låna av min kompis eller från biblioteket? Är det värt att "slösa" pengar på det? Självklart, tycker en del, absolut inte tycker andra. Själv är jag kluven. Jag har för tillfället 2, 3 serier som jag väldigt gärna skulle vilja ha i min bokhylla, och som jag vet att jag kommer att läsa om flera gånger i mitt liv. Är det då inte smartare att jag lägger pengar på dem istället för att köpa 10 st. "nya" böcker som det sedan visar sig att jag inte gillar och därmed inte vill läsa om? Dilemma, som sagt. I år ska jag i alla fall vara väldigt restriktiv med vilka nya böcker jag köper, om jag köper några alls. Om jag inte skulle få läsa några nya böcker för resten av mitt liv skulle jag ju trots allt ändå klara mig, med tanke på vilka fantastiskt underbara berättelser jag redan har i min bokhylla, och som bara väntar på att få bli lästa igen! :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Leave your opinion :)