9 januari 2018

Bokstatistik 2017 del 3

Okej, här kommer ännu lite mer bokstatistik, men åt andra hållet: De sämsta böckerna jag läste 2017! Som ni vet läste jag många böcker som inte alls föll mig i smaken, så att få ihop kandidater till denna lista var inte alls svårt. När jag såg över vilka böcker som jag har givit 1 eller 2 i betyg insåg jag dock att en hel del av dem minns jag knappt vad de handlade om, och det ser jag som en positiv sak, att jag minns de bra böckerna, och glömmer de dåliga. För att försvara mina åsikter lite kommer jag att motivera varför varje bok är med på denna lista, men eftersom minnet som sagt sviker lite kan det också finnas fler orsaker bakom varför jag gav en viss bok ett så lågt betyg. Det vet jag i alla fall, att just efter att jag hade läst en bok så gav jag det betyg som jag då kände var rättvist, möjligtvis skulle jag tycka annorlunda idag (men antagligen inte). Slutligen så är alla böcker på denna lista sådana som jag har läst för första gången, dvs. inga omläsningar.

På plats nummer 10:

Det här är femte boken i serien om draken Temeraire, och alla de tidigare böckerna har fått 4,4,3 & 4 i betyg, så att denna skulle få en tvåa var ju lite oväntat. Men en tvåa fick den, eftersom den i jämförelse med de andra böckerna var ganska tråkig och bara handlade om krig. I de andra böckerna får man följa karaktärernas olika spännande resor, men i denna var de bara i ett regnigt England och krigade typ. Efter att jag läste denna tappade jag intresset för hela serien lite, men jag hoppas att jag får lust att läsa de följande 4 böckerna detta år :)

Plats 9:
Jag minns faktiskt inte om jag hade någon specifik anledning att tycka illa om denna bok (del 2 i en serie) annat än att första var ganska dålig, och denna fortsatte i samma stil. Att denna spin-off-serie på vampire academy inte alls lever upp till originalet hjälper ju inte heller.

Plats 8: 














Den här boken var skriven på ett sätt som inte alls föll mig i smaken, handlingen var underlig, människor betedde sig underligt och jag kan väl säga som så att jag inte riktigt fattade grejjen. Jag förstod liksom inte vad som var meningen med denna bok? Inget för mej.

Plats 7:













Oj oj, en Harry Potter bok på denna lista! Men ja, det är ju den åttonde HP-boken, skriven som en teaterpjäs. Jag är för det första inte alls särskilt förtjust i det formatet, och sedan var denna bok enligt mig ljusår ifrån magin i de föregående böckerna. Nej tack. Jag är glad att jag lånade denna på biblioteket.

Plats 6:
Det här är andra boken i en serie som jag påbörjade för flera år sedan, och att jag fortsatte den serien var nog helt onödigt. Tråkig, är väl det ord som jag helst skulle beskriva denna bok med. Möjligtvis skulle jag ha tyckt mer om denna när jag var yngre.

Plats 5:













Sandra Beijers debutbok som jag gärna ville läsa eftersom jag tycker att hennes blogg är välskriven och bra. Tyvärr var den här boken skrivet på ett sätt som inte alls tilltalade mig, vilket gjorde det svårt att känna intresse av den annars ganska ointressanta storyn.

Plats 4:













Den här boken började bra och var faktiskt ganska intressant också och hade en bra story, men.. själva utförandet var långsamt och deprimerande. Jag vill också minnas att jag inte alls gillade slutet.

Plats 3:
Jag är ju väldigt förtjust i Maggie Stiefvaters varg-serie, samt gillar hennes Raven boys-serie, och trodde därför att denna också skulle vara bra. Men där hade jag fel! Den här boken alltså, usch vad irriterad jag blev på den!! Isabel bara surar, Cole bara surar, båda är så sura och pessimistiska samtidigt som de tror att de är så speciella till skillnad från alla andra att jag inte vet hur jag ska bete mig. Om boken hade utspelat sig i en småstad som de andra serierna kanske jag skulle ha tyckt om den mer, men storstadsmiljön här gör verkligen bara allt ännu värre. Om jag skulle elda upp en bok skulle det vara den här, som tur var äger jag den inte.

Plats 2:













Uppföljaren till Korsad (plats 6 i denna lista) och avslutet på serien. Samma motivering som Korsad, fast ännu värre. Tråkig, långsam, ologisk osv. Denna fick en etta i betyg.

Och så på första plats:
Ödet! Eller egentligen hela House of Night-serien, men av de fyra böckerna som var nya för mig var denna sämst enligt betyget. Det är så himla mycket i dessa böcker som jag tycker är fel, men det som stör mig mest är dubbelmoralen, speciellt det att männen kan göra hur mycket fel som helst (döda, våldta osv.), men bara de visar sig ångerfulla ska de genast bli förlåtna. Kvinnorna å andra sidan behöver bara bete sig lite bitchigt eller göra något som är det minsta lilla sexuellt (typ klä sig avslöjande) så ses de som onda och förtjänar vad som än händer med dem. Utom huvudpersonen Zoey förstås, hon kan bete sig hur som helst, för hon är såå speciell. Ja alltså, denna serie. Jag vet att en del av min avsky säkert beror på mig och vilken typ av böcker jag gillar, men andra delar är faktiskt sådana som jag har svårt att förstå hur någon kan tycka om, t.ex. slutshamingen och stereotyperna gällande färgade personer och homosexuella.

Jaha, så det var de sämsta böckerna 2017, som tur var äger jag ingen av dessa böcker och behöver därmed inte ha ångest över det. Intressant ändå när man läser om dem på goodreads och vissa verkligen älskar dem, hur olika man kan tycka! Å andra sidan hatar ju en del Harry Potter/Uprooted/A Court of Mist and Fury/osv. också, så det är väl helt enkelt att man tycker om olika och tolkar böcker på olika sätt. Men ni kan ju hålla i minnet att det här bara är mina åsikter om böckerna, och om ni tycker att någon av dessa böcker är superbra är det ju självklart okej :) Jag hoppas i alla fall av hela mitt hjärta att jag (trots att det vara ganska roligt!) slipper skriva en sådan här lista för 2018.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Leave your opinion :)