29 augusti 2016

Husbilsroadtrip och Kalajoki

Wohoo, I´m back!
Nu ska jag ta och berätta lite vad jag har sysslat med på min semestervecka.
På tisdagen packade jag och Jani in oss i mina föräldrars husbil,
och körde iväg mot Tammerfors. Det var då första gången jag körde
husbil, och efter den första nervositeten hade släppt och jag
insåg att det här var ju inte så omöjligt, så var det faktiskt riktigt
roligt! I Tammerfors for vi först och handlade mat, för att sedan
besöka en lite fullproppad tygbutik (inlägg om shoppingen kommer
senare). Sedan körde vi vidare till Ideapark, där vi åt pizza och shoppade.
Jag shoppade alltså, Jani gav upp efter en stund och for och jagade
pokemon ^^ Vi övernattade på Ideaparks parkering, vilket var gratis
plus att man fick el (tummen upp). På onsdagsmorgonen körde vi iväg
mot Ähtäri, där vi gick i djurparken. Vi har båda varit där förut för många
år sen, men denna gång blev nog lite av en besvikelse. Typ hälften av
djuren såg man inte alls, och de man såg var himla långt borta/sov.
Björnarna drog dock upp hela upplevelsen några snäpp;de lekte, bråkade,
åkte karusell osv ^^ På kvällen for vi vidare till Tuuri, där vi återigen
åt pizza, shoppade lite, och sedan checkade in på campingen.
På kvällen for Jani och simmade O.o. Nästa morgon lagade vi frukost
i husbilen, shoppade lite mer och körde sedan hemåt!

På fredagen var det dags för del 2 av semestern, nämligen Kalajoki.
Denna gång åkte vi i min vanliga bil, och sov i Janis föräldrars
husvagn. Vi var ett ganska stort gäng i Kalajoki, med alla barn,
respektive och kompisar. På fredagen for jag och Jani och klättrade
i klätterbanan, det var svinkul! Jani skulle förstås självklart nästan
direkt på den svåraste banan, och jag kunde ju inte vara sämre!
Vi klarade den riktigt bra, men träningsvärken var ett faktum på
söndagen ^^ På fredagskvällen for vi ut till en klubb, vilket blev
lite av en besvikelse :/ På lördagen hade hela gänget bokat bastu,
och de flesta tänkte simma i havet också. Det var 12 grader utomhus,
blåste som faaaa... och vågorna var höga. Jag tänkte då inte simma.
När alla andra sprang ut i vattnet var plötsligt jag också där X)
Helt nyktert kan jag tillägga. Roligt var det i alla fall, och skönt med
bastu sen :) På lördagskvällen tog jag det lugnt, blev besviken på att
inga raketer sköts (p.g.a. blåsten), och for tidigt och sova.
På söndagen körde jag själv hem den två timmar långa sträckan, för
att sedan avsluta min semester med jobbkväll ^^

Allt som allt är jag mycket nöjd med semestern, köra husbil var en
rolig och intressant upplevelse som har förbättrat min egen
bilkörning, och jag räknade ut att tillsammans har jag och Jani
kört över 850 km denna vecka, och jag har då alltså kört längsta
sträckan medan Jani har kört det svåraste (inne i Tammerfors).
Let´s do it again next year!






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Leave your opinion :)