23 januari 2016

Min nya bebis

Nu har det blivit dags att visa vad jag egentligen menade med
inlägget i måndags; Jag har köpt en overlock! :D
Jag har ju velat ha en i princip sedan jag fick min symaskin för
nästan 3 år sedan, men eftersom overlocker inte är direkt billiga
har det fått vänta lite. Sedan i somras har jag dock lite löst tänkt
att när skatteåterbäringen kommer i december kunde jag kanske
använda den? Och så blev det ^^ Detta är en enkel men bra modell,
som jag köpte vid Halonens i Vasa. Jag fick också med 4 rullar
svart tråd, och fyra rullar vit :) Så i veckan har jag sytt en hel del,
bl.a. en kavaj-grej som jag har på mig just nu, och lite andra
halvfärdiga projekt. Jag funderar också på om jag skulle ta och
släpa med min provdocka till Vasa fast jag egentligen inte har plats ^^

Overlocken kommer jag då att använda till främst 2 saker:
1. För att overlocka kanterna på alla tyg som resmar lätt;
lite lika som zickzack, men mycket snyggare och hållbarare.
2. För att sy ihop plagg i trikå, snabbare och enklare än med
min vanliga symaskins trikåsöm.
3. Om jag köper en speciell pressarfot ska man dessutom kunna
fålla med den, t.ex. chiffongkantar. Får se om jag skaffar en sån
vid ett senare skede :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Leave your opinion :)