7 mars 2015

Musikinspirerad

Vet ni, jag börjar komma ikapp med mina "färdigsytt"-inlägg!
Just nu står bara 5 saker på min lista, sen har ni sett allt jag har
sytt! (hittills). Så nu tar vi två på en gång, och vi börjar med...


Pianoklänningen!
Sakran, vad stolt jag är över den här!
En av de första icke-axelbandslösa och icke-trikå klänningarna 
jag sydde, passformen är awesome, och designen likaså!


Klänningen är självklart fodrad, med bystinsnitt och
dragkedja mitt bak, samt halvcirkelkjol.
Klänningen är dessutom vändsydd (inga sömmar syns,
för fodret är fastsytt i kjolfållen också)


Lade till en söt ficka med dekorationssöm.


Och så pianotangenterna då.. som tog ca. hundra år att sy.
Jag tog ett vanligt vitt tyg, sydde på en smal satinbandsrand,
och sedan de bredare banden ovanpå. Pilligt som bara vad
men bra blev det!


 Och så andra delen, Notklänningen!
Samma siluett, och design, men i vitt med notblad som
inspiration. Klänningen är fodrad och vändsydd.


Jag testade också på prinsesskärning för första gången,
och efter lite sprättande blev också den riktigt bra.


Även denna fåll tog hundra år att sy. 5 st. flera meterlånga band 
(utklippt av det svarta tyget för att få böjning enligt halvcirkelkjol) 
som sicksackats fast, och noterna likaså. Noterna ritade jag för hand,
här syns G-klaven.


Dessa klänningar tog som sagt läääänge att göra (och länge att fota,
jag sydde dem typ våren/sommaren 2013) men jag är så himla nöjd!
Tycker de är så otroligt fina och med rolig design! :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Leave your opinion :)