20 februari 2015

Kläder och shopping och miljömedvetenhet?

Alltså jessus vad tankeverksamheten går på högvarv för mig
idag. Men i samma blogg som jag länkade i förra inlägget
råkade jag också ramla över begreppet capsual wardrobe, vilket
ju låter intressant, inresserad av kläder och sånt som jag är.

Capsual wardrobe handlar i alla fall om att man ska välja ut
36 plagg som man sen använder i 3 månader. (för en bättre
förklaring, googla). Detta är ju helt klart inte något för mig,
men det fick mig ändå att fundera över mina "kläd- och shoppingvanor",
vilket ju är bra. Jag har ju då sjuuuhuuukt mycket kläder
egentligen. Och även om jag shoppar ganska sällan nuförtiden,
samt har garderobsrensning lite nu som då har jag fortfarande
svinmycket kläder. Använder jag allt? Nehej. Behöver jag allt? Nope.

Men jag är dålig på att slänga, och så har vi ju det faktumet att
jag syr en hel del också. Men det är väl bra? Billigare, ingen har
samma, osv. Nå, ingen har ju samma, vilket förstås är kul.
Billigare är det dock inte alltid, det beror på lite vad man syr
och vilka material man använder, men i korthet: Tyg är dyrt.
Någon loppismänniska är jag icke heller. Så det som verkar
fungera bäst för mig är helt enkelt att minska på shoppandet,
och framför allt få bra koll på vad jag behöver. Dvs. inte
impulsshoppa, samt inte köpa kläder som jag ändå inte använder.
Det har jag i alla fall blivit bättre på med åren. En garderobsrensning
borde jag dock faktiskt göra inom en snar framtid, kanske redan idag. 

Sen har jag ju ett löjligt stort antal klänningar (långt över
36 i alla fall), men de är ju mina bebisar? Och det är ju inte som
att jag köper en massa klänningar, jag tillverkar dem ju, det är ju
en hobby. Då är det väl mer okej eller? Kan man ju tycka :)

I alla fall ska vi i mars läsa en kurs om miljömedvetenhet och
återvinning och sånt, jag vet inte om något om shopping och
kläder kommer att tas upp, men just de sakerna är ju de mest
relevanta för mig, eftersom de ingår i mitt intresse samtidigt som
jag är ganska så omiljövänlig just där. Så, att jag har för mycket
kläder är ju givetvis dåligt, men är det även dåligt att jag köper
nya, dyra tyg och syr? Hm, det tål ju att funderas på.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Leave your opinion :)