20 februari 2015

Gemensamma intressen

Jag läste ett inlägg i en blogg
(http://atilio.blogg.se/2015/february/saker-vi-inte-pratar-om-forhallande-2.html)
som jag tyckte var väldigt intressant. Jag och Jani har ju verkligen
totalt olika intressen; jag syr och läser, medan han spelar dataspel
och boxas. Jag tror dock inte att detta är något som kommer att
splittra oss, utan något som kommer att hålla ihop oss. Tex. så om
man har exakt samma intressen och alltid utövar dem tillsammans,
när hinner man då vara själv? Detta är ju olika, men åtminstone för
mig är egentid väldigt viktigt. Sedan när man träffas igen har man ju
massor att berätta! Detta är verkligen något jag har märkt under vårt
förhållande, som ju både har varit på distans och inte (nu). Sen säger
jag ju inte att de som har samma intressen umgås konstant och kommer
att tröttna på varandra, men såhär ser jag på vårt förhållande i alla fall.
Ett annat plus är ju att man kan lära sig en hel del av varandra, och hitta
nya intressanta synvinklar. Tex. så tror jag inte att Jani skulle veta vad
en overlock är om han inte var tillsammans med mej (inte säkert att han
vet det nu heller, men men), och jag skulle nu absolut inte ha provat
på boxning om jag inte var med honom (vilket jag gjorde i måndags).
Och  även om Jani skiter totalt i vad som händer i mina böcker som jag
läser lyssnar han ändå på när jag babblar om dem, precis som jag lyssnar
när han förklarar vad ett visst dataspel går ut på. Så även om vi inte
delar varandras intressen kan man ju ändå höra på, och försöka förstå
vad den andra ser för roligt i just det intresset. Jag vet att jag har tänkt under
årens lopp (mest i början) att hur ska detta gå, vi gillar ju inte alls samma
saker! Men med tiden har vi ändå upptäckt att vi har en hel del gemensamt,
om än inte de största intressena. Tex. så har vi ändå ganska samma "grundsyn"
på stora frågor, och båda gillar att laga mat. Och det är mysigt att sitta och
sy brevid Jani när han gormar åt någon i något dataspel :P
Så, för att sammanfatta; jag tror inte på att ett förhållande är dödsdömt varken
om man delar intressen totalt eller inte alls. Det beror på så mycket
mer än så :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Leave your opinion :)