22 november 2014

Funderingar om kurser och etiketter

Här sitter jag en lördagskväll och tentpluggar och filosoferar.
Kursen vi håller på med just nu är alltså socialpolitik, som vi har
tent på 1 december. Det är egentligen inga svåra saker, när jag
faktiskt sätter mig ner och läser ordentligt är det så logiskt att
jag blir riktigt förvånad. Allt hänger ihop så bra att det liksom bara
makes sense. Både med alla andra kurser och verkliga livet.
Men så har jag känt med alla kurser hittills, de är så lika att de
egenligen är som en enda stor kurs. Speciellt eftersom jag i början
av inlägget skrev sociologi istället för socialpolitik, min stackars
hjärna har svårt att hålla isär alla kurser och begrepp. Min poäng är
alltså att min utbildning är väldigt logisk. Oftast.

Vidare funderar jag hur löjligt det är att man i högstadiet placerar
in alla människor i olika fack. I just högstadiet var jag den blyga
plugghästen, medan jag i yrkes/gymnasiet antagligen sågs som
"hon som festade för ofta". Kändes det som i alla fall. Nu på tredje
stadiet (?) har jag kombinerat dessa två, vilket inte minst November
har varit bevis på. Förra veckan var jag som sagt ut och "söp" tre olika
dagar, medan jag denna vecka har pluggat så ögonen nästan blöder,
speciellt på helgen. Jaja, om det är något jag har lärt mig de senaste
åren är att man inte behöver placera in sig i ett fack, utan man kan
göra precis vad man vill och vara vem man vill :)
Föresten har jag lärt mig en massa i skolan också de senaste veckorna,
vilket jag av någon anledning är förvånad över. Vad trodde jag egentlien,
att jag inte skulle lära mig något? Att jag är korkad? Ja inte vet jag,
känner mig i alla fall väldigt smart just nu ^^ Man får väl hoppas
att det håller i sig så länge som möjligt :P

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Leave your opinion :)