20 augusti 2013

Sewingtalk

Jag räknade just mina egensydda klänningar, och kom fram
till att under de 3 senaste åren har jag sytt 25 st. klänningar.
Inte så illa. Den senaste blev klar för någon timme sen.
Jag har otaliga gånger fått höra av mamma, pojkvän och
klasskompisar; att "räcker det inte med klänningar nu",
"hur många behöver du egentligen", och "när ska du hinna
använda dem"? Hm, jag syr faktiskt inte klänningar för
att jag försöker nå någon viss kvot. Jag syr för att det är
roligt, och för att jag lär mig något nytt varje gång.
Jag har alla mina klänningar upphängda på en klädstång,
i den ordning som jag sydde dem. Jag tycker det är roligt
att kolla igenom dem, och se hur mycket jag har utvecklats :)
(vissa äldre plagg får man ju skämmas för, sneda sömmar,
inget foder osv.) Hur som helst, jag syr inte för att jag "behöver"
en massa klänningar, jag syr helt enkelt för att det är roligt.
Som en hobby. Just nu håller jag på med en ljusgrön trikåklänning,
som jag har fastnat lite med, och som kräver lite tankearbete.
Jag måste även ta mej till en tygaffär snart, jag har nämligen
en ide till en häftig höstklänning :)
Tillbaka till den senast färdigsydda klänningen: den blev skitbra.
Jag klippte ut och sydde ihop själva klänningen redan förra
veckan, men passformen var rätt så dålig, och jag orkade
inte riktigt ta itu med den då. Igår fick jag dock ett ryck
och sprättade itu hela klänningen, och sydde om, och resultatet
blev som sagt skitbra. Älskar tyget, passformen är perfekt
och sömnaden ännu perfektare. Om jag nu får skryta lite.
(men det är väl det man har bloggar till? ;)
Nu har jag en hög med plagg som borde fotograferas,
när jag får tillfälle till det är ju en annan fråga. Inte idag i alla fall,
för jag är nämligen en aning sjuk. Förkylning; irriterande men
inte så att det stoppar mej från att sy :)



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Leave your opinion :)