13 augusti 2013

Boknörden fortsätter

Okej, här kommer nu då lite olika boktips. Som ni snart inser
är min favoritgenre fantasy. Och vampyrer (jag har tyckt om
vampyrer både före och efter vampyr-hysterin som många har
drabbats av). Verklighetsbaserade och verklighetstrogna böcker
är inget för mig, inte heller kärlekshistorier rakt igenom.
En röd tråd genom mina favoritböcker är att de alla handlar
om övernaturliga saker, men som vävs in i verkligheten så
bra att det inte känns omöjligt längre :)

(ursäkta att vissa bilder är fel väg, 
jag har inte listat ut hur man vänder dem än :P)

 Bok 1: Jellicoe Road
Denhär boken är svårfattad och trög som knäck i början.
Vid en viss punkt börjar man dock förstå hur saker och ting
hänger ihop, och då förvandlas den snabbt till en av de bästa
böckerna man någonsin läst! Jag älskar böcker med en bra
historia som hänger ihop, hur kompliserad den än är.
Ett minus för de poetiska styckena som ploppar upp här
och där, men så är jag ju ingen poesi-älskare heller.

 Bok 2: Warm bodies
Jag såg filmen före jag läste boken, vilket sällan brukar vara fallet.
Älskade filmen, och beställde därför hem boken snabbt efteråt.
Boken är mycket anorlunda mot filmen, mörkare, dystrare,
mer filosofisk. Något som jag vanligtvis skulle ta som negativt,
men som i detta fall faktiskt blir positivt. Språket i boken är
mycket råare i boken än i filmen, vilket jag tyckte var en kul detalj :)

 Bok 3: Harry Potter-serien
Ja, Harry bara måste ju med här, jag har ju praktiskt taget växt upp
med böckerna! Fantastisk historia, fantastisk miljö, fantastiskt
språk. HP har allt helt enkelt, och jag rekommenderar verkligen
att ni läser böckerna, för även om de flesta har sett filmerna har de
verkligen inte alls samma känsla.

 Bok 4: Vampire Academy-serien
Detta är utan tvekan de bästa vampyrböckerna ever.
Jag älskar för ovanligheten skull alla huvudkaraktärerna,
och den komplexa historien är helt otrolig. Lägg sedan till
alla små intressanta detaljer, och du får en himla bra bok
helt enkelt :)

 Bok 5: Engelforstriologin
Det är sällan jag gillar böcker av svenska författare, men dessa
föll mej verkligen helt i smaken. Det bästa med boken är hur
man får lära känna de olika huvudpersonerna, och hur ingen
av dem är helt igenom ond eller god. Det kan dock vara
lite rörigt att hålla reda på alla i början.

Bok 6: Hungerspelentriologin
(Nej, jag har inte första boken, har dock självklart läst den)
Jag fastnade för hungerspelen redan första gången jag läste den,
samma sak med bok 2 och 3. Som de flesta böcker jag gillar
har även dessa böcker bra historia, bra språk och bra sammanhållning
(kan man ens säga det om böcker?).

 Bok 7: House of night-serien
Inför denna serie känner jag lite hatkärlek.
Böckerna är röriga, språket studvis irriterande, karaktärerna
stereotypa och historien för overklig. Varje bok utspelar sej
på några dagar, vilket gör att allt går väldigt långsamt, utom
ibland när allt oftast händer på en gång och man inte riktigt
hinner med. Jag gillar egentligen ingen av karaktärerna.
Zoey är pryd och kallar alla för slampor för minsta lilla
fast hon själv aldrig har mindre än 3 pojkvänner samtidigt,
Damien och Jack känns alldeles för typiska och tråkiga,
och tvillingarna är onödiga och irriterande. Tyvärr är böckerna
ändå så spännande att jag bara måste läsa allihopa, och
därför är nu de 2 följande böckerna beställda :P

Bok 8: Shopaholic-serien
Även om språket blir lite väl invecklat ibland är dessa böcker
jätteroliga att läsa. Ibland vill jag dock bara göra facepalm för
att Rebecka är så otroligt irriterande korkad (eller snarare naiv).
Bok 2 var dock mycket sämre än de andra böckerna,
antagligen för att den princip är en upprepning av ettan.

(ifall ni blev läsintresserade eller bara vill veta vad böckerna riktigt
handlar om är det ju enkelt att googla, här skrev jag endast
mina åsikter)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Leave your opinion :)