8 maj 2013

Krinolin


På kostymeringskursen lagade jag ju, förutom korsetten och hattarna,
en krinolin. En krinolin använde man förr i tiden för att få mer vidd i kjolen,
och krinolinen var gjord av valben eller stål. Min är gjord av rigelinband,
som jag har klätt över med kantband. På varenda ställe där skenorna
korsar varandra har jag sytt ihop dem för hand. Baktill har jag en rosett,
så att man får på sig den enkelt.



Egentligen ska ju kjolen vara över själva krinolinen, men jag valde att
sätta den under i stället, och fick ett lite speciellt plagg :P En riktig
krinolin är ju även hellång (inga minikjolar på 1800-talet!), men eftersom
jag mest var ute efter att lära mig själva principen fick en kortare
variant räcka. Kjolfållen har jag sytt på min egen maskin med en av mina
favoritdekorsömmar. När jag ska använda den har jag inte riktigt på
klart, kanske till ngn maskerad? :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Leave your opinion :)