6 maj 2013

Cyklister

Jag undrar, är alla bilförare bittra? Eller är det bara jag?
Kan man ens vara glad när man kör bil i Jeppis? Det finns
ju så mycket att störa sig på! Konstiga trafikljus, dåliga
vägar, och, framförallt, andra bilförare. Men detta inlägg ska
handla om cyklister. Närmare bestämt unga sådana. Som cyklar
3 i bredd på en bilväg.

När de kommer upp i åldern ca. 12 verkar det bli obligatoriskt
att cykla så många i bredd som möjligt, och ta upp så mycket
av vägen som det bara går. Är det ngt de påsant har kommit på
för att irritera bilförare? Tror de att de är coola? Vill de bli överkörda?
Jag vet inte...

Jag kan även passa på att slänga en känga åt de vuxna cyklisterna.
För de är inte mycket bättre. Sämre faktiskt, för de borde ju åtminstone
kunna tänka lite längre än tonåringar. Men nej. De tror tydligen, att om
man är cyklist har man förkörsrätt före bilarna i alla lägen. Antagligen
vid stoppskyltarna också. Det har man INTE! Om man cyklar på
vägen istället för cykelvägen har man samma regler som bilarna, fatta!!

Tex. idag, när jag kom i en korsning, en mindre sådan, utan trafikljus.
Jag kom från ena hållet, cyklisten från andra. Jag skulle åt höger, hon
åt vänster (in på samma väg alltså), och här hade ju jag solklar
förkörsrätt. Ändå svänger hon före, så jag måste sakta in. Det är ju
inte hela världen, men när det händer så himla ofta blir man ju lite
irriterad. Vad beror detta på egentligen? Är det så att de som cyklar
har inte körkort, och kan därför inte reglerna? Eller är det för att de
vet att man automatiskt blir lite försiktigare runt cyklister (i alla fall jag),
och ändå inte kör på dem "bara för att"? Jag vet inte...

Ursäkta att min blogg har blivit en klagoblogg...

(Obs: Jag vet att inte alla är såhär :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Leave your opinion :)