25 februari 2013

Pluggtips

Idag har jag en lång lista på saker som ska göras. Det viktigaste
är dock att plugga till studentskrivningarna. För att jag inte ska skjuta
upp det och sitta på datorn hela dagen istället har jag tom. skrivit klockslag
exakt när jag ska plugga :P Nu har jag en liten paus och tänkte därför skriva
ett par pluggtips (funkar ju inte för alla, men såhär gör jag i alla fall) :)

1. Lugn och ro
Detta vet väl de flesta, men sitt inte brevid datorn och plugga.
Skippa också andra störande moment, tex. andra människor.
(ganska enkelt för mej eftersom jag bor ensam :)

2. Planera
Bestäm en tid. Tex. kl 15.00 ska jag läsa på hälsolära,
minst 2 timmar/10 kapitel. Och så gör du det och efteråt
gör du ngt roligt, då blir man mer motiverad. Mycket effektivare
än om man bara sätter sej ner och läser och läser och läser.

3. Pauser
Ta pauser ibland, ingen orkar sitta och räkna 7 timmar i sträck.
Men, bestäm hur långa pauser, annars har du mittiallt suttit 3 timmar
vid datorn, och dit for den dagen.

4. Skriv upp
När jag läser på hälsolära skriver jag upp allt viktigt på papper.
Då kommer jag ihåg det mycket bättre. (för vissa räcker det med
att sträcka under). När jag pluggar matte skriver jag noga upp teorin.

5. Börja i tid
Börja inte plugga kvällen före (speciellt inte till studentskrivningarna!)

6. Laga ett pluggschema
Jag har laga ett pluggschema i Excel, där jag har skrivit exakt vilka
dagar jag ska plugga, och hur länge/vad. Vissa dagar är helt lediga,
man måste ju få andas också.

Som jag redan skrev, dessa tips funkar för mej, men knappast för alla.

Idag har jag som sagt pluggat matte, vilket gick riktigt bra :D






Ett sista tips: skriv med en tuschpenna i fin färg. 
Då blir det mycket roligare att läsa sen :P

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Leave your opinion :)