1 januari 2019

Reflektioner om 2018

Överlag har 2018 verkligen varit ett sjukt bra år! Jag började studera (igen), och även om jag inte är superexited över själva studerandet känner jag verkligen att jag är inom rätt område. Nu på våren kommer vi dessutom att börja med våra inriktningar (jag har valt äldreomsorg), d.v.s. det som jag verkligen är intresserad av. Jag har jobbat flitigt, och jag trivs lika bra nu som för ett år sedan. Jag trivs med arbetsplatsen, själva arbetet och kollegorna. Det känns också sjukt bra att äntligen vara länge på ett ställe, och verkligen lära sig ordentligt och komma in på arbetsplatsen ordentligt.

Sedan ska vi ju inte glömma att två stora livshändelser hände mig (och Jani) under 2018; 11 maj förlovade vi oss, och i december köpte vi vår första egna bostad! Och det känns skitbra, kan jag säga! När jag tänker tillbaka så var våren och sommaren ganska "enkla" och glada månader, för då hade jag också så bra rutin på träning, mat, fritid och jobb. Hösten har varit ganska tung periodvis, delvis just p.g.a. att det är höst, men också p.g.a. hela husköpandet. Ovissheten om vi skulle hitta något och sedan få köpa, okunnigheten när man inte har köpt bostad förut och inte vet nånting om nånting, och sedan alla tusen saker som ska fixas med banker, försäkringar osv. Och så tröttheten på gamla stället, som man inte heller orkade försöka hålla trevligt eftersom man ändå skulle flytta snart. Självklart medan man har fullt upp med jobb och skola också. Men nu är det värsta och tråkigaste över, nu sitter vi här i huset, och det roliga har börjat! Våren 2019 ska jag ägna mig åt att inreda, fixa till mitt syrum, och bara njuta av hur vi bor ^^ Nu i efterhand inser jag ju också att jag som vanligt stressade upp mig lite väl mycket, och nu känns inte husköpande alls lika invecklat längre (såklart).

Men... jag skriver ju inte om allt här i bloggen, speciellt inte sådant som är jobbigt eller privat eller både och. Det finns saker som jag har mått ganska dåligt över under året, och som ännu inte har ordnat sig. Och sådant får jag jobba vidare på 2019, även om man ibland känner att man bara vill skita i det. Att jag snart är halvvägs till 50 är inte heller något som känns positivt, utan bara stressande :/ Å andra sidan, vem har inte saker som drar ner humöret ibland? Men jag vill ändå skriva det, så att ingen får intrycket att mitt liv är perfekt på något sätt, för det är det ju inte. Men ganska jäkla bra är det nog just nu ^^

Och nu har jag ju varit nykter ett år också. Definitivt ett av mina bästa beslut någonsin, så jag kör ett år till. Nyåret skålades in med alkoholfri champagne, och idag har jag druckit cocacola med hallon som skakar som sprit (usch), så det får jag väl ta till om jag blir sugen :P Mitt nyårslöfte 2018 var att inte äta vid McDonalds en enda gång, och det bröt jag för typ 2 veckor sen i jul- och flyttstressen. Fail. Så jag försöker med det i år igen :) Några andra nyårslöften har jag inte. Nu när vi har kommit i ordning här tänkte jag dock försöka ta tag i träningen lite mer igen, för det märks definitivt på humöret när det lämnar bort. Och så hoppas jag ju ta närvårdarexamen till hösten. 2018 var skitbra, och jag hoppas 2019 fortsätter i samma stil, med lite mindre oro och ännu mer glädje ^^

Och så lite random bilder som jag hittade med en snabbsökning i datorn;


Lunas supersöta hundvalpar som föddes i maj!


Min favoritklänningsmodell i nya tyger och versioner!


Fina och användbara förlovningspresenter!


Jag lagade smoothiebowls på löpande band.


Och så deltog jag i mitt livs hittills roligaste luciatåg!
Och så har jag upptäckt att jag tycker om att göra husliga saker
såsom att skotta snö och bära in ved. Än så länge i alla fall.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Leave your opinion :)