29 juni 2018

Vad jag äter nuförtiden

Nu är det dags för lite matbilder! Jag har hela livet varit ganska
kinkig med maten, och jobbar ständigt på att hitta mat som jag
tycker om. De senaste åren har jag dessutom försökt börja äta
nyttigare och minska på köttet också, vilket ju minskar utbudet
en del. Men i år har jag i alla fall hittat en hel del gott, så här får ni 
nu se en hel del gamla och nya favoriter som jag lagar nu som då ^^


Först ut har vi då pajer, en maträtt som jag lagade för första
gången förra året. Tacopaj har jag hunnit laga några gånger
(det är ju så gott!) och här hade jag lagat tonfiskpaj.


Smoothies lagar jag nu som då, och sedan jag började
ha i spirulinapulver och spenat blir de ju så fin färg också ^^



Avocadomousse lagar jag också ganska ofta, det känns som
ett lagom nyttigt mellanmål och kan dekoreras på olika sätt :)
Bilden ovanför tillagade jag idag, med bl.a. färska jordgubbar
och kakaonibs :)




Fina smörgåsar (riskakor/knäckebröd) brukar jag laga
ganska ofta, mer eller mindre avancerat :) Mina favoritpålägg
är mosad avocado, ägg, kallräkt lax, någon god ost, eller 
alfalfagroddar (som verkar totalt omöjliga att hitta i butik! :((


 När jag fick en riskokare av Jani i julklapp började jag ofta laga
ris och kycklingstrimlor. Där lägger jag i kycklingstrimlor, svamp,
lök, creme fraiche, hoisinsås, cashewnötter och frysta grönsaker.


Eller så kan man ta bort kycklingen och öka på svampen
så har man en vegetarisk rätt :)


 Hemlagad pizza lagar jag också nu som då, även om de runda
pizzabottnarna alltid är slut i frysdisken och lax är dyyyrt.



 Och så min absolut bästa mat-upptäckt i år: overnight oats!
Perfekt att laga kvällen före och sen äta till morgonmål!
Och man kan ju variera mycket också. Jag utgår vanligen
från havregryn, mjölk, kanel, vaniljpulver, mosad banan och
chiafrön. Sen lägger jag till lite olika; spirulina, macapulver,
hallon, blåbär, jordgubbar, mandelmjöl, kakaonibs...


Jätteräkor i vitlökssmör är en av min och Janis
favoriträtter på restaurang, och i början av året köpte jag
dehär formarna så att vi kan laga egna :) Inte lika bra som
restaurangernas, men nästan :P


Fyllda avokador som mellanmål, här har jag i färskost
med räksmak, rödlök, cashewnötter och alfalfa.

Och så ska vi ju inte glömma varma smörgåsar i ugn med
ost på, men av dem har jag ingen bild. När jag ser på det såhär
ser det ju ut som att jag knappt äter någon "riktig" mat, det gör jag
ju nog, men jag fotar bara den mat som är fotovänlig ^^

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Leave your opinion :)