28 mars 2018

Vad jag nu har påbörjat

Okej, så trots att termometern och snöhögarna utanför fönstret säger annat så tror jag stenhårt på att våren är påväg, om än lååångsamt. Jag baserar det på att solen lyser typ varenda dag, vi har bytt till sommartid, och att jag har fått vårkänslor, vilket jag inte brukar få i första taget. Igår när jag körde till skolan körde jag dessutom på bar asfalt, och det om något är ju vårtecken. *inväntar karma i form av snöoväder om 3... 2...* Hur som helst ja, jag körde till skolan igår. Ja, för trots att jag blev utexaminerad för bara 3 månader sedan var det tydligen såhär länge jag kunde hålla mig ifrån att studera ^^ 

Jag ska börja studera till närvårdare! ...och ni undrar antagligen varför. Nå, flera orsaker, men främst det faktum att jag vill arbeta med äldre människor, och socionomutbildningen räcker inte riktigt hela vägen då. En bit räcker den dock, och jag kommer att få en hel del av utbildningen "till godo", d.v.s. mindre studier. Jag studerar dessutom på läroavtal på vuxenutbildning, vilket också minskar studietiden rejält. Det här innebär alltså inte att jag kommer att studera heltid 3 år och leva på studiemedel, för det tänker jag inte göra fler gånger. Det betyder istället att jag arbetar minst 75% hela tiden, är i skolan några veckor per år, och beräknas bli färdig hösten 2019. Det betyder också att jag har väldigt bra möjligheter att arbeta med äldre på olika sätt sedan, med både närvårdarexamen och socionomexamen. Att jag har en klädsömmarexamen gjorde också att mina studier minskade lite ^^ 

Sist och slutligen kan jag ju säga att det här inte är något som jag har kommit på att jag ska göra nu i vår, det är något jag har haft som B-plan i flera år, börjat fundera på seriöst i höstas, och tagit tag i nu i början på januari. Nästa vecka har jag min första skoldag, och jag måste säga att det ska bli så intressant, för i princip allt är ju sådant som jag kommer att behöva i mitt arbete! Det ska också bli roligt att arbeta samtidigt, dels för att jag så gärna vill arbeta just nu, och dels för att jag då lär mig saker praktiskt samtidigt som jag lär mig dem teoretiskt. Så, jag är taggad, och jag tror att det här blir riktigt bra :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Leave your opinion :)