4 mars 2018

Pyjamas


De två senaste veckorna har jag sytt en hel del, och det senaste
som jag blev klar med var denna pyjamas. På senaste tiden har
jag insett att de kläder jag använder mest är myskläder (speciellt
med eftersom jag har speciella arbetskläder i jobbet), så varför inte
satsa lite extra på det istället för att gå runt i gamla urtvättade 
mjukisbyxor? På mellandagsrean köpte jag därför en pyjamas,
och från den tog jag mönstret till denna som jag sydde klart idag :)
(Jag använder självklart den pyjamasen också, jag köpte den inte bara
för att kopiera mönster av x)


Tröjan blev jag jättenöjd med, med tanke på att jag
ritade mönstret ganska slarvig och "på höögt", och
tänkte att "tyget stretchar ju ändå". Passformen blev perfekt
(med det förväntar man väl sig av trikå), sömmarna blev fina
och det blev precis som jag ville :)


Halsurringningen och ärmfållarna består av en extra bit tyg
som overlockats ihop med resten av plagget. Det är så jag oftast
fållar mina tröjor, för det är enkelt och snyggare än att vika upp
fållen och sy med raksöm tycker jag.


Sydde med raksöm gjorde jag ändå i midjefållen, eftersom jag ville
ha ett sådant fall på tröjan :)


Och så byxorna då... keep in mind att byxor är 10 gånger svårare
att sy överlag, svårare att kopiera mönster av, och att jag har sytt
1 par byxor i mitt liv, och det var ca 7 år sedan. Så värst snygga blev 
de alltså inte, men de ser bättre ut på, de fyller sitt syfte som 
pyjamasbyxor, och bekväma är de också, så jag är relativt nöjd.


I  midjan har de gummiband för att hållas uppe, och jag tycker inte
riktigt om hur det lämnade att se ut. Dessutom blev de på något sätt
både för små och för pösiga på samma gång, så det krävs nog lite
justeringar på mönstret. Men som sagt, till att gå hemma med duger
de nog till ^^


Tyget är egentligen ganska tunt, så den är liite kall såhär
mitt i vintern, men det finns ju som tur är x-antal filtar
i detta hus :P Och ni kan ju gissa hur mycket jag tycker om
tygets mönster, grått och blommigt ^^

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Leave your opinion :)