25 januari 2018

Om skiftesjobb

Som jag förhoppningsvis kommit ihåg att nämna här i bloggen arbetar jag ju nu inom äldrevården, där jag trivs himla bra. Och inom äldrevården är det ju skiftesjobb som gäller (oftast), vilket jag trivs med... riktigt bra! Jag har ju provat på både "vanligt" 9-5 jobb och skiftesjobb, och jag föredrar nog skiften måste jag säga. Det blir mer omväxling, och mer sovmorgnar. Den här veckan har jag t.ex. inte ett enda morgonskift (men det är nog en ovanlighet) x) Sen är det ju det här med att jobba helger, vilket jag tidigare somrar när jag skiftat stört mig lite på, speciellt om det har varit någon fest/happening som jag velat på. Men nu när jag inte festar typ alls längre stör ju inte det heller, utan det är mer: helgarbete = helgersättning. Det som stör mig lite då är att jag inte slipper till Maxmo och hälsa på familjen så lätt, men det brukar nog gå att passa in någonstans ändå ^^ 

En annan sak som jag upplever med skiftesjobb är också att jag har helg väldigt ofta. Om jag t.ex. arbetar en lördag och söndag har jag ändå den där helg-feelisen eftersom Jani är ledig, och arbetet känns på något sätt lättare och som om det inte tar upp lika stor del av dagen? Och sedan när helgen är slut, ja då kan jag ha ledigt tisdag och onsdag, och då blir det ju helg igen för mig ^^ Och mera helg-känsla mår man nog bara bra av :) Sen kan det ju också vara så att jag gillar skiftesjobb eftersom jag har trivts så bra med själva arbetet på de arbetsplatser där jag har arbetat i skift. Men sammanfattningsvis trivs jag åtminstone just nu väldigt bra med att skifta, men det kan ju ändras om några månader/år. Sen tror jag att det är en vanesak också, när jag arbetade 6.30-14.30 5 dagar/vecka i några månader 2014 trivdes jag ju bra med det också. Nåja, idag har jag kvällsskift, och jag har riktigt räknat ut hur länge jag fick sova för att hinna tvätta 2 maskiner tvätt :P Nu ska jag sy lite hexagoner :)


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Leave your opinion :)