1 januari 2018

Bokstatistik 2017 del 1

Så var det dags igen då, att sammanfatta läsåret.
Jag var rädd att 2017 skulle bli ett ganska dåligt läsår, eftersom
jag hade så mycket annat att göra (examensarbete, jobb, praktik osv.),
men jag hann läsa förvånansvärt mycket! Tyvärr var kvaliteten på
läsandet också förvånansvärt dåligt i år, med de fyra fösta 1-poängarna
någonsin på min lista (alla fyra ur House of Night-serien).

Som tur var läste jag också några riktiga fullpoängare, och många
riktigt bra böcker :) Vi börjar med lite grundfakta:
Antal lästa böcker 2017: 84 st.
Antal köpta böcker 2017: 7 st.
Antal biblioteksböcker: 48 st.

Och så över till statistiken:


Andelen engelska böcker är den lägsta på 4 år, vilket förstås beror
på att jag läst många biblioteksböcker, varav typ 95 % varit på
svenska.


Antal nya böcker är det högsta på 4 år, vilket återigen självklart
beror på biblioteksböckerna :)



Månaderna är ganska jämna, förutom mars (examensarbete!)
och december (jobb!). Lite kuriosa;
I april läste jag bara nya böcker.
I juni läste jag bara engelska böcker..
..följt av juli där jag läste endast svenska böcker.
Och i oktober läste jag igen bara nya böcker.



Min betygsfördelning detta år är ju som sagt något av en
besvikelse. Ettor, och sådär många tvåor!? Och lite femmor??
Men så har jag ju "experimenterat" med lite andra genrer
än high fantasy också, så helt konstigt är det ju inte.


Att jag inte skulle slå förra årets rekord var jag fullständigt
medveten om, men att jag skulle slå 2015 kom som en
överraskning :D


 Som sagt. Hoppas det blir fler bra böcker i år.


 Och så en jämförelse mellan månader och år. Jag fortsätter
trenden att läsa mycket i januari, men annars går det ju lite upp
och ner :) Hösten 2017 hade jag verkligen någon sorts
lässpurt, med 9-10 böcker/månad!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Leave your opinion :)