28 november 2017

Drömlistan

Med tanke på att jag nyss nådde en milstolpe i livet (avslutad utbildning) kändes Sevendays drömlista som en passande lista att fylla i. Jag är både en realistisk och orealistisk drömmare på samma gång; jag fantiserar om att bo i medeltiden, vandra i sagoskogar i böcker o.s.v., vilket av uppenbara anledningar inte är möjligt, men när jag faktiskt funderar på vad jag vill göra i mitt liv har jag väldigt genomförbara mål. Kanske jag borde satsa lite högre? Men på samma gång är jag ganska nöjd med att leva lugnt i lilla Finland :) Hur som helst, here we go:

Om jag fick drömma fritt, skulle jag:

Bo här: Trivs riktigt bra i Jeppis för tillfället, men drömmen är väl att flytta till ett eget hus i framtiden. Sen när Jani och jag blir medelålders ska vi flytta upp i Lappland och ha renar som husdjur ^^

Resa hit: Hmm, jag har många platser jag vill besöka, men tror väl att jag faktiskt kommer att besöka en eller två av dem nångång. Tex. Japan, Italien, Skottland, USA, Hawaii, Thailand, Australien, Schweiz... Snart ska jag och Jani "resa" till Åbo, så det är ju en början x) Och så vill jag denna vinter resa och åka slalom (i Finland) minst en gång!

Se den här artisten: Jag har inte det minsta vilja att se någon artist faktiskt. Att lyssna på musik via datorn (och i bilen!!) räcker riktigt bra för mig. Att träffa någon viss artist och prata med hen hade varit intressant (t.ex. Shakira), men att stå i ett fullproppat folkhav och lyssna på musik och knappt se någonting ändå? Inte min grej.

Jobba med det här: Mitt realistiska mål här är ju att jobba med barn eller äldre på något (behörigt) sätt, och det är ju redan delvis uppnått. Som utbildad klädsömmare har jag ju ändå självklart den drömmen att få designa och sälja egna kollektioner, men det är nu inte något jag har lust att faktiskt lägga ner all tid som skulle krävas på, med en så minimal chans att lyckas. Jag är dock mer än imponerad av finländska Elin Sandholm (e/s design) som har lyckats med något sånt :)

Klä mig såhär: Jag är ganska nöjd med hur jag klär mig nu; svarta byxor och någon färgglad tröja (egensydd!). Att inte behöva ha jobbiga vinterkläder skulle ju vara trevligt, men det skär sej ju lite mot tidigare dröm-mål :P Jag skulle vilja ha fina klänningar lite oftare också, men där spelar ju också vädret in :/ Så i det stora hela är jag väl ganska nöjd :)

Träffa den här personen: Min mormor och min farmor. Förhoppningsvis gör jag det i nästa liv/himlen/eller vart man nu kommer sen :)

Vakna upp såhär varje morgon: Just nu är den drömmen ganska enkel; med att jag får lägga på lampan och läsa min bok utan att behöva stiga upp och frysa och gå till vardagsrummet!! Men eftersom Jani har kvällsskift och sover längre än mig går inte det :((

Tjäna det här: Eeh, så mycket som det bara går? Så att jag aldrig skulle behöva jobba mer? En miljon i månaden låter väl rimligt? ;D

Ge bort det här: Om jag hade möjlighet skulle jag ge bort någon slags önskeresa till mina föräldrar, där de skulle få åka vart de ville i ett halvår ^^

Må så här: Ja alltså jag vill ju vara frisk och lycklig, och känna att jag har uppnått det jag vill i livet. För tillfället har jag en del saker jag vill uppnå innan livet känns "komplett", men samtidigt känns dessa saker också inom räckhåll i framtiden, och jag är lycklig med hur långt jag har hunnit nu också :) Sen vill jag inte ha allt på en gång heller, man måste ju ha något att se fram emot också :)

Klara den här utmaningen: Som nyutexaminerad som arbetat på många olika ställen men aldrig så värst länge i taget; att arbeta regelbundet på samma plats i minst ett år. Som finländare; att läsa en bok på finska. Som sömmerska: att sy en dimissionsklänning som jag är nöjd med. Som flickvän: att hitta en bra present åt Jani tills han fyller om mindre än två veckor!! O.o

Jaa-a hörni, vad tror ni? Jag måste spara den här listan och utvärdera sen på min nittioårsdag ^^

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Leave your opinion :)