29 oktober 2017

College/chiffon shirt


Här ser ni mitt senaste sömnadsprojekt som blev färdigt igår.
En enkel collegetröja med chiffongdetaljer. Jag gillar faktiskt
att jobba med chiffong såhär i liten skala, då kan det inte ställa
till med så mycket ^^ Och den är grå såklart, vad annars :P


Mönstret är samma som till min föregående tröja (pärltröjan), och så har
jag delat upp det och mätt ut var jag vill ha chiffongpartierna. Halslinningen
blev lite väl liten, vilket gjorde att tyget runt fick några små rynkor,
vilket egentligen inte gör så mycket :)


P.g.a. tygbrist fick ärmarna supersmala muddar, vilket jag
inte riktigt har bestämt mig för vad jag tycker om än :P
Sådär annars är det här tyget suuupermysigt och skönt mot
huden ^^


Även fållen är av samma tyg.


Chiffongen och det övriga tyget är ihopsytt med tre sömmar;
först en vanligt raksöm, sedan overlock på kanten (som syns igenom
lite om man tittar noga), och så en stickning ovanpå båda tygen
för att ge ett mer välarbetat intryck :)


Enda problemet med denna tröja är att chiffongen (självklart)
är lite genomskinlig, vilket ju är meningen också, men vad jag
inte hade tänkt på är att midjans chiffongdel är så låg att byxlinningen
syns, speciellt baktill. Efter att ha funderat lite bestämde jag mig för att
det nog inte gör så mycket, det är ju inte som att jag visar underkläderna
liksom. Så det får lämna såhär.


Jag blev jättenöjd med tröjan, en basic vardagströja som ändå
är lite speciell :) Den kommer definitivt att användas i höst/vinter ^^

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Leave your opinion :)