30 augusti 2017

Min nya favoritarbetsmat

Hej!
Idag tänkte jag skriva lite om mat. Mat är lite knepigt för mig,
eftersom jag ända sedan jag var riktigt liten har varit så himla
kinkig med maten. Och det är jag fortfarande. Samtidigt går min
"matlagarlust" väldigt mycket i vågor; ibland kan jag stå hur länge
som helst i köket och experimentera, och ibland orkar jag inte laga någon
mat alls och äter joghurt istället. När jag har sommarjobbat och också
nu när jag har praktik har jag egen matlåda med varje dag, vilket kan
kännas tråkig som bara vad att ställa till ibland. När jag sommarjobbade
och åt i personalmatsalen kunde jag ju ha med mig lite vad som helst
(chokladkräm, dadelbollar osv.), men nu när jag praktiserar på dagis
och äter tillsammans med barnen känner jag nog att jag måste tänka
lite mer på vad för signaler jag sänder ut. Och därför har jag kommit
på en himla bra maträtt; En matig sallad. Jag kan laga den kvällen före,
den behöver inte värmas, den är nyttig, jag kan laga till flera dagar 
samtidigt, och jag kan lägga i precis vad jag vill! Jag brukar ha couscous,
quinoa eller bulgur som bas, och sedan lägger jag till några av
följande ingredienser;

* Ägg
* Rödlök
* Vitlök
* Cashewnötter
* Räkor
* Kidney- eller svarta bönor
* Kikärter
* Ruccola, ärtgrodd eller spenat
* Smaksatt creme fraiche
* Tonfisk
* Ananas
* Blomkål
* Avocado
* Vad som nu råkar finnas i kylskåpet och behöver ätas upp


Det ser ut ungefär såhär (d.v.s. inte så värst aptitligt), 
men det smakar jättegott! ^^

Sådär annars försöker både jag och Jani att äta ordentligare och
nyttigare, bl.a. genom att äta mer sallad, grönsaker och fisk, och mindre
ägg. Jani har t.o.m. lärt sig att äta avocado xD
Här kommer bild på lite annat som vi har lagat i sommar ^^


Lax med nypotatis (föräldrarnas egenodlade), blomkål,
creme fraiche, spenat och en annan sallad som jag har
glömt vad den heter :/


Dessa lagade jag nyss, avocadohalvor med röra i :)


Och så min vanliga lax- och räkpizza ^^


På vår 5 och en halvårsdag provade jag laga pannacotta
för första gången, och det blev riktigt bra :)


Färdigköpt spenatsoppa med lite extra spenat på.
Knappast så supernyttigt, men bra när man inte riktigt orkar
laga ordentlig mat.


Färdigköpt räksoppa med tillsatt rödlök och räkor.


Burrito med lite allt möjligt (vi kan ju anta att den innehåller mina
standardingredienser; lax, räkor, rödlök, cashew och någon typ av sallad)


Grönsakswok och kyckling i hoisinsås över nudlar.
Nu ska jag skala äggen till morgondagens mat ^^

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Leave your opinion :)