19 juni 2017

Grå midjehuppari x 2


Nå ja, här ser ni mina två senaste färdiga sömnadsprojekt,
och jag är så himla nöjd! Jag älskar tygerna, konstruktionen
är perfekt, och slutresultatet precis som jag ville ha dem ^^
Mönstret har jag ritat av från en HM-huppari, också den
grå. Vad är det med mig och gråa kläder!? (Svar: grått passar
bra till blont hår, och gråa plagg passar med typ alla andra
färger också).


Den här sydde jag först, och den var till börja med lite större
i midjan och ärmarna, men efter att jag smalnade av den lite
fick den perfekt passform :) Själva hupparityget är ifrån
Tyg & tråd i jakobstad, huvfodret är en fin spets som jag
köpte i Åbo när jag bodde där, ärmmuddarna är från något
av mammas gamla tyg (hon gissade att det var ifrån oravais),
och huvbandet är ifrån Halonens i Vasa, så ganska stor
spridning på materialinköpen ^^


Jag tycker om denna modell av huppari eftersom den kan användas
vid så många tillfällen; med bara byxor, så är det en napa-paita,
med en topp under om man vill vara lite mer "anständig", och över
en klänning om man fryser lite :)


Här ser ni huvfodret lite bättre, det är verkligen jättefint och jag
har en hel del mer av det, men vet inte riktigt vad jag ska göra av
resten? Men perfekt att jag kunde använda det nu då och slippa
köpa något ^^ Jag älskar förresten texturen på själva hupparityget,
jag är riktigt inne på såna här tyg just nu ^^


Eftersom jag har overlockat ihop huvdelarna (och det mesta av hela
hupparin) lämnade det en liten kant där runt som jag vek fodret runt,
så det blev en liten passpoal runt huvan, som en liten extra detalj.
Öljetterna har jag spikat fast (med påstruket styvningstyg under).


Ärmmuddarna på denna blev en liiiiten aning stora, men inte så
stora att jag börjar göra om dem :P Jag är som sagt mycket nöjd
med min första färdigsydda midjehuppari, och den har redan
hunnit användas en gång :)


Tyget till denna huppari inhandlades i torsdags på vår stadsresa.
Jag hade sett tyget vid Eurokangas flera gånger redan medan jag
bodde i Vasa, men pga. priset hade jag inte köpt något eftersom
jag inte visste vad jag skulle laga av det. Nu visste jag, samt hade
en tygberäkning klar (80 cm tyg behövs för min storlek) ^^


Jag tycker mönstret är så gulligt, och på avigsidan är det sådär
ulligt och mysigt! 


Konstruktionen är precis likadan som på den andra hupparin.
Där huvdelerna möts ska de egentligen sitta ihop, men eftersom
dessa tyg töjer en del did that simply not happen. Så för att få
lite extra stadga där runt halshålet och så att inte sömmen ska sticka
upp sydde jag ner den med en enkel raksöm.


Huvfodret är lite överlopps från ett annat plagg jag håller
på med just nu, hela historien bakom det får ni när det plagget
kommer upp här i framtiden, men det passade ju bra här :)


 Och ärmmuddarna är som ni kanske ser av det förra
hupparityget ^^

Slutsats: Jag är som sagt himla nöjd med dessa två, och med
tanke på Finlands sommarväder tror jag nog att jag får en hel
del användning av dem också :P

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Leave your opinion :)