6 mars 2017

Sewing machine cover


Här ser ni en symaskinshuva (?) som var menad att bli något helt annat
till att börja med. För några månader sen var jag helt inne i att sy
lappteknik, och påbörjade en sorts rektangulär filt. Efter ett tag bestämde
jag mig för att laga "filten" till en tyglåda, jag klippte t.o.m. ut botten,
foder, och mätte ut rigelinband för stabilitet. Jag sydde i botten i "lådan",
men sen tyckte jag att hela saken blev konstig och slattrig och sned,
och den lämnade i "to-do-korgen" (där det sällan händer något) i några
månader.


..Tills igår då, när jag fick sömnadsfeelis och kom på att denna blir
ju utmärkt som symaskinshuva! Jag sprättade bort botten, och provade
omkretsen, och även om den är lite tight fungerar det riktigt bra ^^
Jag lade till de fyra rutorna som bildar "taket", sydde foder,
och voila´!


Alla tyg (fodret också) är från mina gamla överblivna tygrester,
så materialkostnaden för denna blev 0 €. Det är så roligt också
att alla olika rutor representerar ett plagg, ni kan peka på vilken
som helst och jag kan berätta vad annat jag använt tyget till :)

Jag skulle egentligen ha velat ha lite fickor på den också,
men eftersom de skulle ha varit mest som dekoration och dessutom
förstört lapptäcksmönstret skippade jag dem.
Jag funderade också på att laga en skåra i taket för att kunna
hålla i handtaget, men med tanke på de två mittersta tygerna
kom jag fram till att det inte skulle bli bra, så det fick räcka såhär :)


Fodret är som sagt också av överblivet tyg, och påminner mig
lite om ett cirkustält x) Fodret är fastsytt förhand i hörnen och
runt hela fållen. Mellan tyget och fodret har jag ett lager
tunt vadd, vilket jag gjorde redan för flera månader sedan och
tyvärr har glömt anledningen till, men det fungerar riktigt bra och
gör hela saken lite stabilare :)

Jag är himla nöjd med min lapptäcksskapelse, den är en fin
och ögoninfallande inredningsdetalj, och nu ska jag bara fundera ut
hur jag ska dekorera overlocken då :P

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Leave your opinion :)