16 september 2016

Tankar om sömnad

Så, att jag för tillfället är väldigt förtjust i att sy hupparis
har väl ingen missat? Eftersom jag i mina studier hela tiden
uppmanas att analysera och utvärdera diverse saker och
t.o.m. mig själv kan jag ju inte låta bli att göra just det i
min sömnad också, som ju ändå är ett av mina största intressen.

Ett sätt att göra plagg lite extra personliga är att lägga till olika speciella
detaljer, t.ex. pärlbroderi, spets o.s.v.
Egentligen är det väl ganska enkelt; jag älskar klänningar.
Jag har massor med klänningar. De flesta är av dem passar
bäst/bara på sommaren, och därför blir det ju då att jag använder
nästan bara klänningar den årstiden. Nu har hösten kommit,
och jag har nog nästan tröttnat lite på klänningar. No panic,
jag kommer nog över det förr eller senare, senast till nästa
sommar. Men just nu klär jag mig helst i jeans och mysiga
tröjor. Därmed är det ju också mycket roligare att sy sådant
som jag kan använda direkt, istället för ännu en sommarklänning.

Ett superfint men ganska dyrt mumintyg som jag inte kunde motivera ett
köp av eftersom jag inte hade en aning om vad jag skulle göra av det.
Därför: inget köp.
På senaste tiden har jag också försökt ställa lite snävare krav
på mig själv gällande sömnad, t.ex. att det jag syr faktiskt ska
kunna användas, att jag ska försöka använda de tyger jag redan
har och återanvända mer o.s.v. Självklart händer det att jag nu
som då hittar ett superfint tyg som jag bara måste sy ännu en
ganska opraktisk finklänning av, men jag försöker som sagt minska
på det. I början av veckan gick jag igenom alla tyg som jag har
i lägenheten, samt alla halvfärdiga projekt för att försöka få en
överblick över vad jag har att göra med. 

Ett av mina långtidsprojekt. Ett sorts lappverk av restbitar. Vad det blir
till lär vi ju se förr eller senare :P
När jag syr är det ju egentligen själva sömnadsprocessen 
jag är ute efter, och användbara plagg är en himla bra bonus, 
men då behöver jag faktiskt inte köpa nya tyg och material hela tiden, 
utan kan försöka använda mig av sånt jag redan har. Och det har jag 
faktiskt blivit bättre på under sommaren :) Att ni inte har sett så mycket 
av det här på bloggen beror på att jag har några projekt på gång av 
återanvända tygrester, men de är helt enkelt inte färdiga. Så, denna höst 
kommer jag alltså att fokusera på att återanvända och minska på mängden 
i min "tygrester" låda, slutföra flera halvfärdiga projekt, och så måste
jag väl få sy några hupparis till också. Till användning kommer de
ju i alla fall :) Klänningarna får antagligen vara på paus en stund.

Sneakpeak på en sak som jag håller på med för tillfället, beräknas bli klar
kanske nästa vecka. Dragkedjan har jag haft i en låda jättelänge,
och den passade bra att använda här istället för att köpa en ny :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Leave your opinion :)