30 augusti 2016

Mintgrön sommarklänning


Här har vi version 2 av min nya favoritklänning.
För att jag skulle sy endast en version av ett plagg är
ju en helt befängd tanke ^^ (jag har delarna färdigt utklippta
till ännu en O.o)


I det stora hela är den likadan, men med några cm till
i midjan och kjoldelarna, för att få lite mer volym helt enkelt.


När jag började sy denna hade jag dock en heeelt annan överdel
planerad, jag gjorde t.o.m. en toile´ som jag blev nöjd med och
klippte ut i det riktiga tyget innan jag insåg att , det här blir inte bra.
Tanken var en lös och ledig klänning som skulle ha någon sorts
snöring i ryggen och bandeau under, men nej. Jag sprättade bort allt,
klippte ut överdelen från det vanliga mönstret och sydde ihop.
Dock blev tygmängden lite lite då, så jag fick skarva baksidan mitt
på, och därför är det en extra söm i ryggen :)


Jag har även denna gång gjort egna kantband till halshålet och rosetter :)

Överlag är jag väldigt nöjd med denna, älskar som sagt kjoldelen på
dessa klänningar. En till version är färdig utklippt, och jag har också
funderat lite på en längre variant. Det får dock vänta till nästa sommar :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Leave your opinion :)