22 augusti 2016

Ljusblå sommarklänning


Här ser ni den ultimata sommarklänningen!
Eftersom de flesta av mina klänningar är lite finare fodrade
(och därmed tjockare och varmare) skapelser tyckte jag det
var dags att sy något som jag kan ha på mig när det är
typ 30 grader plus. (detta var alltså i juli).
Mönstret tog jag som vanligt från ett HM-plagg, och gjorde
mina egna justeringar.


Sommarens tyger, vad de andra blev till får ni se snart :)


Här har jag mycket vetenskapligt mätt och skissat ut exakt hur
mycket tyg jag behöver och hur jag ska klippa för att få ut det
mesta av tyget.


Och såhär såg mönsterdelarna ut utklippta.


Fun fact; jag sydde om hals- och ärmlinningarna tre gånger
före jag blev nöjd -.- Här ovan ser ni gång 1, jag tyckte att
axelbanden var för breda, och urringningen för hög.
Själva tekniken stal jag också från HM-klänningen,
och det såg ju faktiskt riktigt bra ut.
Gång 2 blev bara helt misslyckat med overlockad kant och
en invikning, så det tog jag inte ens några bilder på.


Gång 3 lagade jag en egen snedlist som jag sydde på.
Inte lika snyggt som gång 1, men nu stämde i alla fall
axelbanden och urringningen.


Och såhär blev alltså klänningen att se ut. Rosetten mellan
skulderbladen är för att inte axelbanden ska halka ner.
Eftersom jag inte har någon dragkedja på denna måstade
ryggen vara ganska låg för att man ska få på den.


Rosetten i midjan är där för att jag måstade lägga till
några cm i midjan för att få på mig den, men då blev
ju midjan lite stor istället, vilket jag inte gillar.
Nu är det bara att knyta banden till vilken
tighthet man vill ^^ Kjoldelen älskar jag, känner mig
som på 1800-talet när jag har den!

Jag är överlag himla nöjd med denna, och den har blivit väl
använd under sommarens hetaste dagar!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Leave your opinion :)