27 april 2016

Hupparipäivä


Såhär blev min huppari som jag sydde för några veckor sen :)
Jag har sytt en huppari förut, och den var åt Jani, så det här är
min första damhuppari. När jag sydde år Jani blev material-
kostnaden rätt så hög, eftersom jag köpte riktigt "hupparityg",
så jag tror det har avskräckt mej lite ^^ Jag är riktigt nöjd, enda
felet är att det svarta i huvan sticker ut som en triangel där
framme, men det har jag redan ändrat i mönstret så no more :)


 Det mönstrade tyget är från en tygbutik i Åbo, och eftersom jag
redan använt det till en klänning är det här restbitar och därmed
gratis :P Jag fick pussla lite för att få ut så mycket som möjligt
ur tyget, men det räckte ju till allt utom huvan :D Jag var orolig
att det skulle vara för tunt och synas igenom, men det gör det inte
(en huppari är ju inte så tight heller). Det svarta tyget i huvan är
och en restbit, möjligen från min mysklänning eller min svarta
trikåklänning. Det guldiga tyget är av ett nytt tyg, som egentligen
blev köpt till en nyårsklänning (typ 2014), men som aldrig
blev av. Så bra att det kom till användning :) Huvbandet köpte
jag vid Halonens, gissar att det egentligen ska vara till gardiner ^^


Mönstret har jag tagit från en gammal HM-huppari som jag klippte
sönder O.O Eftersom hupparin inte är särskilt figursydd skippade
jag att sy upp en toile´, och som tur var passade den direkt :)


Alltihop är hopsytt med overlocken, och det enda som var lite svårt
var att få huvan att stämma där det är omlott, det var ganska många
tyglager också, men det gick bra :) Jag är i övrigt speciellt nöjd
med huvan, eftersom jag brukar ha lite problem med sådana :P
Den blev dock himla bra, och har en söm runt om som bildar en
kanal för bandet. Där banden kommer ut har jag bara klippt hål,
eftersom min maskin inte alls ville sy manuella knapphål i
trikå. Öljetter kanske skulle ha varit något, men som om jag skulle
orka vänta på att få det färdigt tills jag hinner till Maxmo?
(där det finns hammare)



Och såhär glad är jag i min första huppari som jag redan
hunnit använda några gånger ^^

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Leave your opinion :)