1 januari 2016

Bokstatistik 2015

För det första: Gott nytt år! Jag firade in det nya året med Jani, våra kompisar, god mat, god dricka, raketer och sprakanstickor, spel, skumppa och nyårskyss ^^ En bra start på det nya året :D Någon nyårsresume´ eller lista orka jag förstås inte med, om ni vill veta vad jag har sysslat med detta år kan ni ju bläddra i arkivet.

Istället hoppar vi direkt till inlägget som jag har väntat på att få skriva sen juni ungefär O.o Bokstatistiken 2015! Till att börja med är jag väldigt nöjd med mitt läsande 2015. Jag har läst många böcker, jag har läst en hel del väldigt bra böcker, samt några få superbra böcker. I slutet på sommaren började jag faktiskt fundera varför jag har läst så få superbra böcker hittills i år, är de bra böckerna slut, eller har jag blivit ännu kinkigare i min boksmak? Nåja, under hösten och vintern har jag ju faktiskt lyckats läsa flera 5-poängare, så jag hade väl helt enkelt lite otur med bokvalen där en sväng ^^

Antal lästa böcker år 2015: 82 st.
Antal nya böcker 2015 (dvs inte omläsningar): 53 st.
Antal köpta böcker 2015: 32 st.
Antal påbörjade serier 2015: 17
Antal avslutade serier 2015: 9
Antal lästa böcker på svenska 2015: 32
Antal lästa böcker på engelska 2015: 50

Under det gångna året har jag nästan helt gått över till att köpa bara engelska böcker, och majoriteten av mina lästa böcker är; till skillnad från förra året, på engelska. Orsaken till detta är ju att många böcker inte är översatta till svenska, plus att jag ofta blir intresserad av nyutkomna böcker som det kan dröja år tills de kanske blir översatta, plus att engelska böcker oftast är mycket billigare, plus att det helt enkelt inte är så stor skillnad för mig vilket språk jag läser på längre. Engelska och svenska går lika bra, en tanke som var totalt obegriplig för bara 2 år sedan ^^ Jag har också börjat läsa längre böcker. Förra året var många av mina lästa böcker 300-400 sidor, medan de detta år är 400-600 (eller fler) sidor. På engelska. Och det är inga problem! En orsak till detta kan vara att jag har läst en hel del high fantasy böcker i år, och de brukar ju vara lite längre.

Om jag ser på min ”Lästa Böcker 2015”-wordlista kan jag också se att jag har läst ungefär 5-10 böcker varje månad, förutom typ april när jag läste noll. Men det har ju sina förklaringar (praktikbörjan, flytt, osv.) Och i januari slog jag rekord med att läsa 14 böcker! Jag har under året också försökt minska på bokinköpen och öka på låneböckerna, men det har ju inte gått sådär över förväntan direkt. Delvis pga. att Vasas bibliotek inte alls är lika bra som Åbos (som jag inte utnyttjade tillräckligt medan jag hade chansen!) och inte har särskilt många av de böcker som jag är intresserad av, samt det faktum att jag älskar att köpa och äga mina böcker. Jag har i alla fall pga. min nuvarande status som studerande köpt mindre böcker än 2014, så det är väl bra? ^^ Och så en fun fact; många av böckerna på min topp 12 lista har en manlig huvudroll.

Så här har jag då topp 12 (eftersom jag inte kunde lämna bort någon). Ordningen är lite sisådär, det är himlans svårt att behöva välja en ”älsklingsbok” framför en annan, speciellt eftersom en del blev utlästa för bara någon vecka sedan och finns färskt i minnet, medan andra blev lästa för nästan ett år sedan! Ettan är i alla fall tvåbollfemtons favoritbok, och så går det neråt därifrån J

Topp 12 bästa böckerna 2015:

 

 12. Grave Mercy
11. Heir of Fire
10. Crystal Kingdom



 9. Unhinged
8. The Assasin´s Blade
7. The Demon King




6. UnWholly
5. Illusions of Fate
4. Froi of the Exiles



3. The Crimson Crown
2. Magikernas Land



1. Quintana of Charyn

Och så finaste omslagen 2015 (utan inbördes ordning):






 Mina mål för 2016 är:
* Läsa fler böcker än 2015, dvs. fler än 82 böcker.

* köpa färre böcker än 2015, dvs. färre än 32 böcker.
* Läsa om en del av mina favoritserier som jag har tänkt läsa om i flera år nu, t.ex; Harry Potter (håller på med nu), Hunger Games, Vampire Academy, Trylletriologin  osv.
* Möjligtvis köpa en till bokhylla om jag hittar någon passlig.

Och så har jag ju redan nu en lååång lista på böcker jag vill läsa i 2016, 
och den listan blir ju sällan kortare! ^^

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Leave your opinion :)