8 januari 2015

Magikernas Land

Varning för spoilers om du inte har läst Magikerna-serien.

Denna bok kändes som om den var skriven enkom för att just 
jag skulle läsa den. Den var så totalt mitt i prick på min boksmak 
att jag blev helt förvånad. Jag älskade ju visserligen de båda 
föregående böckerna också, men denna hade liksom allt
Karaktärer, miljö, språk, handling osv. Men en sak i taget. 
Jag gillar att bokserien inte är en typisk YA-bok, utan för lite vuxnare 
folk. Det märks också, sällan är något rosa moln-fluff i dessa, och det 
nämns en del om både sex, droger, alkohol, våld och såna grejjer.
Inte direkt "kul" att läsa om på det sättet, men det gör att böckerna 
känns verkligare och troligare tycker jag. Böckerna blir inte heller för 
högtravande, för när de är påväg mot något sånt kommer alltid någon 
kul kommentar från någon av karaktärerna som tar ner en på jorden igen. 
Hela språket och dialogerna känns väldigt moderna, speciellt med de olika 
referenserna/skämten om bl.a. Sagan om ringen och Harry Potter. 
Magikernas Land är otrolig och awesome och skitbra, men ska inte tas på 
för stort allvar. Handlingen gick hela tiden framåt, och boken var aldrig tråkig. 
Kanske därför jag läste ut den redan igår, ca. 460 sidor på ca. 7 timmar. 
I början hade den lite lugnare tempo, med en hel del förklaringar och så,
men på ett roligt sätt. Jag älskar att läsa om Brakebills hemligheter och detaljer,
vilket jag fick massor av i början av boken.
Karaktärerna är roliga, ironiska, äkta och lite löjliga ibland. Redan när jag 
hade läst Magikernas Kung nämnde jag ju att jag hoppades att Alice skulle 
komma tillbaka på något sätt, och redan i början av Magikernas land insåg jag 
att ja, det skulle hon! :D Återföreningen mellan henne och Quentin blev dock 
inte riktigt som jag hade förväntat mig... Jag gillade också att man fick 
lära känna Janet lite bättre. Både Magikernas Land och Magikernas kung 
följer ett mönster på två separata historier som i slutet fogas ihop och 
allt blir begripligt och logiskt, men under tiden blir jag irriterad på att just när 
det händer något spännande tar kapitlet slut och hoppar över till den andra delen. 
Detta är å andra sidan ett mycket effektivt sätt att hålla kvar mitt intresse också :) 
En språklig notering; när jag läste såg jag på två ställen i texten ordet hen
(vilket blogger förresten markerar med rött) vilket jag blev lite förvånad över. 
Jag lägger nu inte så mycket vikt i det, hade bara inte sett det i en bok förut. 
Så, slutsats; läääs dessa böcker, de är helt otroligt superbra! 
Dock inte för alla, kan jag ju medge :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Leave your opinion :)