9 augusti 2014

Funderingar

Det här med utseende är intressant. Och då menar jag inte olika
sminktekniker, utan hur man påverkas av sitt eget utseende.
Själv har jag länge haft komplex för olika delar av min kropp,
funderat hur jag ska förbättra dessa delar, hur jag ska bli nöjdare.
Detta går dock väldigt i vågor. Vissa dagar kan jag tänka "Oj vad
snygg jag är idag", och vissa andra "Usch vad hemsk jag ser ut idag".
Med tiden har dessa "snyggdagar" kommit allt oftare. Men gissa
vad, jag är ändå inte nöjd! Då har jag istället börjat tänka "Hur kan
jag bli ännu snyggare?" Det var då fan vad viktigt detta verkar vara
för mig. Och för vad? Vem? Min pojkvän älskar mig precis som
jag är, och någon annans åsikt om hur jag ser ut är inte mitt problem.
Det är alltså jag själv som gör det här. Det senaste nu är att jag inte
vill bli gammal. Eller få några sambokilon. Detta upptar en löjligt
stor del av min tankeverksamhet, även om det är en ganska liten
del av allt jag tänker på. Hur som helst, för tillfället har jag väldigt
svårt att sätta mig in i vilken kroppstyp jag har. Även om vågen
visar samma siffra som alltid känner jag mig ibland allt för tjock,
ibland allt för smal, ibland riktigt ok förutom den där bulan på
magen som får mej att se ut som om jag är i vecka 22.

Som vanligt har jag ingen poäng med detta inlägg, jag bara radar
upp mina tankar om hur jag ser på mig själv. Just nu jobbar jag
i alla fall på att acceptera mig själv som jag är, och använda
smink/kläder/osv som ett kul sätt att uttrycka mig själv snarare
än ett tvång för att våga gå ut. Vilket jag faktiskt har kommit
ganska långt med, men det är att acceptera kroppsformen som
är lite svårare. Tror knappast att jag är ensam om detta heller.
I alla fall så hjälper det inte att påpeka hur smal jag är och att
jag borde äta mer. Det ger mej bara mer att fundera på.

Förövrigt är det fullständigt ok att tycka smink, kläder, hår osv.
är kul att syssla med, man behöver inte må dåligt över sitt
utseende eller vara utseendefixerad för det.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Leave your opinion :)