17 februari 2014

Ngt sorts recensioner

På senaste tiden har jag läst en hel del böcker (hm, ovanligt),
och jag tänkte skriva mina tankar om dem här. Spoilervarning!

Besatt - Anne Cassidy
Den här boken var intressant, upplägget var bra och det hände
en hel del oväntade saker. Tyvärr har jag också en hel del att klaga på.
För det första: Varför pratar inte Elly och Carl med varandra?!
De hade ju kunnat undvika hela den här situationen om de bara inte hade
varit så fega konstiga. De hånglar för fullt, men är ändå osäkra på om den andre
tycker om en? Nej, visst, man behöver inte bli huvudstupa förälskad i alla
man hånglar med, men man kan väl anta att en viss attraktion ändå finns där?
Säg det då! Dessutom tror Elly att de är tillsammans fast de inte är det.
De hånglar, hon tror att de är tillsammans, och ändå vågar hon inte tro på
att han tycker om henne?! -.- Nej huuvvadå vad jag störde mej på dessa
två människor. Att Carl var otrogen mot sin flickvän (otrogen och otrogen,
ärlig var han i varje fall inte) och Elly tog/försökte ta en annans pojkvän
gjorde att båda två sjönk ännu lägre i mina ögon. De hade förtjänat varandra.
Otroligt nog tyckte jag ändå att boken var ganska bra.
3/5

Mörka platser - Gillian Flynn
Detta var en riktigt bra, om än obehaglig bok.
Den blir aldrig tråkig, och hela historien är skickligt uttänkt.
Vartannat kapitel är från 1985 (?) och vartannat från nutid, och varje kapitel
slutar med en spännande cliffhanger så att man blir irriterad på att behöva läsa
kapitlet emellan. I-landsproblem jag vet. Jag gillade Libby väldigt mycket, speciellt
sjuåringen, för hon verkade så smart för sin ålder. Diondra var obehaglig redan från
början, och ju längre boken gick, desto mindre tyckte jag om henne.
Jag gillade Patty också, och Ben vet jag faktiskt inte riktigt vad jag ska tycka om.
En obotlig fegis? Hur som helst, en mycket läsvärd bok.
4/5

Förr eller senare exploderar jag - John Green
Denna bok har höjts till skyarna av i princip alla, så mina förväntningar var
ju därefter. Tyvärr måste jag säga att jag blev en aning besviken.
Den var väldigt bra, men intebra. De bästa delarna var helt klart
dialogerna, speciellt när Isaac var med. Honom gillade jag.
Det som drog ner det för mej var väl de poetiska delarna, jag är väl
medveten om att sånt inte faller mej det minsta i smaken, och att
boken saknade magi/vampyrer/häxor/mord osv. gjorde ju inte saken
bättre :P Men alltså, för att vara en verklighetstrogen bok var
den väldigt bra :)
4/5

Magin (Yelena 2) - Maria V. Snyder
Magin levde inte riktigt upp till den föregående boken Giftet, tyvärr.
Jag förstod redan i början att jag inte skulle få se min favoritkaraktär
Valek på ett tag, vilket gjorde mig lite besviken. Att upptäcka Sitia var
däremot väldigt intressant, det påminner ju mycket om indianer och
urbefolkning fast med en del modernare inslag. Ixia är nog ändå
mitt favoritland här. Det händer saker i boken hela tiden, men det blir
ändå lite tråkigt när de rider över Avibianslätten för tionde gången.
Ett stort plus är att denna bok inte kändes som en transportsträcka
mellan första och tredje boken (det brukar lätt bli så med triologier),
utan hade en helt egen historia som höll genom hela boken (även om man
märkte att den förberedde för trean).
4/5

Elden (Yelena 3) - Maria V. Snyder
I Elden eskalerar den politiska situationen i Sitia, och läget förvärras
så mycket att Yelena måste återvända till Ixia. Jag blir inte överdrivet ledsen
av det. I denna bok får man se mer av Valek, och det gillar vi.
Många spännande situationer, och även om den där avibianslätten fortfarande
hänger med så får vi se lite mer av de andra klanerna i Sitia.
Att Valek alltid lyckas dyka upp precis när Yelena är nära att dö
är liite för uppenbart, men okej, jag gillar Valek så han är förlåten.
Slutet är ganska förväntat, men jag trodde faktiskt att Yelena skulle stanna
i elden där ett tag. Tur att hon inte gjorde det. Ett plus för kartan i början
av alla tre böckerna, det hjälper en att hålla reda på saker och ting!
Två roliga citat från en av mina favoritkaraktärer Janco: 
- Aha! Du ser precis ut som en stickbuske i militärdistrikt fyra. 
Om vi begravde dig upp till halsen skulle vi kunna... 
-... fast jag tror att de magiade honom.
4/5

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Leave your opinion :)