27 september 2013

"Hon som tänker för mycket"

Jag har för många tankar. Det är nog där problemet ligger.
Tänkte att ni skulle få ta del av en del av dom (jobbig mening^^)
Igår läste jag en blogg där tjejen skrev att hon vill jobba med
att stoppa mobbning. Att hon själv var mobbare i högstadiet verkar
hon ha glömt. Igår fick jag reda på ngt som gjorde mej så förbannad
att jag ville slå, skrika och sparka. Det enda jag kunde göra var att
ta bort 3 personer från facebook (värsta hämnden, jag vet).
Det är få saker som gör mej så arg som 
när någon jag bryr mej om far illa. 

Till ngt annat: Jag har alltid varit "intresserad" (helt fel ordval)
av ätstörningar och dess beteende. Gissar att det är för att jag varit
påväg ditåt några gånger själv. I lågstadiet ansågs jag vara den smalaste
(minsta och kortaste också visserligen) tjejen, ngt som jag satte mycket
prestige i. Jag var ju liksom den smalaste tjejen. Vilken lycka!
Någon gång i högstadiet växte jag, precis som alla andra, och kroppen
förändrades. Jag var fortfarande smal, men jag blev sällan kommenterad
längre. Det såg jag som ngt negativt, jag måste göra ngt för att bli
kommenterad igen. Vad? Gå ner i vikt förstås! Jag var liksom aldrig
"den populra tjejen", "den snygga tjejen", eller "hon med så långt och fint
hår". Men jag kunde ju bli den smala tjejen, så där satte jag mitt fokus.
Det fascinerande är att jag aldrig lyckades, även om jag åt minimalt
under en tid. I nian vägde jag mest jag någonsin har vägt.
De senaste tre åren har mitt viktfokus suddats ut och lämnats kvar någonstans
på vägen, vilket egentligen bara är skönt. Dock har jag gått ner i vikt.
Speciellt det senaste året. Jag minns inte när jag vägde såhär lite senast,
kanske i lågstadiet, men ändå äter jag ganska så okontrollerat.
Och framförallt ohälsosamt. Mycket chips, cocacola och makaroner.
Jag undrar vad som händer när jag flyttar hem igen. Kommer jag att gå
upp eller ner? Jag har egentligen ingen tydligt point med det här inlägget,
jag skrev bara ner mina egna slutsatser om min egen situation.
Det har ändå alltid känts tryggt på ngt vis, att passa in i idealet.
När jag igår fick svart på vitt att jo, jag är storlek xs kan jag inte förneka
att det kändes bra. Här hade jag skrivit ett långt stycke till om olika ideal,
men jag tror faktiskt inte att jag ska ge mig in i den diskussionen riktigt än.
Förövrigt mår jag bättre nu än då, ur matperspektiv. Helt utan viktfokus
är jag dock inte, men eftersom jag är så totalt ointresserad av allt vad
träning heter ser jag ingen fara i det. :)

Slutligen kan jag meddela att igår beställde jag en sak som borde komma
om ungefär en vecka och jag är jätteexcited! :D

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Leave your opinion :)