24 juni 2013

Korsett


Här kommer nu då äntligen bilder på korsetten som jag sydde i början på
maj på kostymeringskursen :) Jag kan börja med att säga att det är inte
så svårt som det ser ut, men rätt så invecklat är det. Jag kan även tillägga
att korsetten nog är det finaste jag någonsin sytt, och även ett av mina
sömnadsmässigt bästa plagg :) Ja, jag är faktiskt ganska stolt :)

Jag valde att göra min korsett rak nedtill och hjärtformad upptill, med ganska
många skärningar och en extra liten flik nedtill. Tyget består av ett ganska
tjockt vitt siden-liknande tyg (minns inte exakt vad det är, gissar på
polyester eller ngt), med mönstrad chiffong över :) Fodret är ett lakanstyg.


Som alltid började vi med att sy toile´, vilket är extra viktigt när man
syr en korsett (eftersom passformen måste vara perfekt)


Här har jag klippt ut alla bitar.


Här provar jag lite olika kombinationer med spetsen.
(jag hade små lappar på varenda tygbit för att inte förväxla dem)


Närbild på tyget.


Här har jag placerat ut alla mönsterbitar, har även sytt ihop de olika
tyglagren, så att det ska bli lättare att sy ihop själva korsetten sedan.


Här är både själva korsetten och fodret (som skymtar fram där under)
ihopsydda, gissar även att metallskenorna är iträdda här.
Knäppningen fram är också klar, likaså spetskanalerna.


Närbild på knäppningen.


Såhär ser korsetten ut innuti...


...och utanpå. Öljetterna är fasthamrade (skitsvårt i mina hundra tyglager),
snöringen iträdd och de rosa kantbanden fastsydda.


Närbild på snöringen och öljetterna.

Jag vill gärna sy fler korsetten i framtiden, men har nu inte börjat
än eftersom det är svindyrt att beställa material (skenor + knäppning).

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Leave your opinion :)