9 april 2013

Sjömanskjol


 En kjol sydd av enbart gamla tyger. Det blåa tyget fick jag av mamma
för ett tag sen, hon hade använt det till att sy en väst/dräkt åt min lillebror
för ca. 12 år sen :P Fodret fick jag också av mamma, och spetsen är
ju från min gula trikåklänning :) Smygdragkedjan och guldknapparna är
dock nya. Kjolen har även "osynliga" fickor i sidsömmarna.
Om jag får skryta lite; är det ngt jag verkligen kan sy, så är det fickor :)
För övrigt är denna kjol ett utmärkt exempel på hur jag har utvecklats
inom sömnad. Efter att ha sytt en del insåg jag att detta tyg resmar ju,
jag borde alltså ha overlockat det först. En yngre, omognare och otåligare
jag skulle ha försökt sicksacka sömmarna, vilket mest troligt hade failat totalt
(eftersom kjolen redan var så gott som hopsydd). Nu tog jag istället och sydde
foder i den, vändsytt dessutom, så att inga sömmar alls syns.


 Annars har jag verkligen fastnat för dethär spetstyget, och har nu använt det
i 4 (!) olika plagg :) Likadant med mitt kavajfoder (inte foder egentligen,
utan bomullstyg).

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Leave your opinion :)