27 augusti 2012

Böcker

Jag har blivit intresserad av läsning igen. Det beror väl mest
på att jag beställde dedär 8 böckerna jag har tjatat om.
Jag tycker i alla fall att det är mycket roligare att läsa böcker
som är ens egna istället för böcker som man har köpt.
Tyvärr har jag inte så mycket tid att läsa just nu, det finns så
mycket annat jag borde göra (diska städa tvätta kläder -.-)
Dessutom blir jag tydligen väldigt osocial när jag läser :P

Dessa böcker beställde jag:

Fatta Eld
Revolt
Jag är tyvärr död och kan inte komma till skolan idag
En shopaholic i New York
En shopaholic säger ja
Frost
Feber
Cirkeln

(De i fet text har jag redan läst ut)
Här kommer då några små minirecensioner:
(varning för spoilers)

Fatta Eld & Revolt
Del 2 & 3 i triologin Hungerspelen. Som jag nämnde i förra
inlägget är de skitbra. Det enda dåliga jag har hittat hittills
är att de är liiite långsamma ibland. Annars; otroligt bra
handling. Jag beundrar verkligen de författare som skriver
sånt här (J.K. Rowling är ett bra exempel), invecklade
men ändå verklighetstrogna fantasivärldar.
I Fatta Eld kastar Katniss ännu en gång in i hungerspelen,
och överlever. Men precis som förra gången är hon inte den
enda. I Revolt bryter revolutionen ut, och kriget börjar.
Det är så mycket död, tortyr, muttar, grymma människor 
och andra hemskheter i dehär böckerna. Därför tycker
jag att slutet är otroligt bra. Katniss och hennes medmänniskor
lever inte lyckligt i alla sina dagar, utan lever med allt de har
utsatts för. Det är viktigt tycker jag, att visa att bara för att 
det är över är det inte så enkelt att gå vidare med sitt liv.

En shopaholic i New York
Del 2 i Shopaholic-serien. Sämre än den första. Jag vet inte
riktigt varför, men jag kände på mej att denhär inte skulle vara
lika bra, men eftersom jag vill läsa de efterföljande böckerna
tvingade jag mej själv att läsa denhär först. Språket är bra,
boken är bra skriven och miljön är intressant. Det dåliga är
storyn, som liknar den första bokens lite väl mycket. Becky
spenderar så mycket hon bara hinner, hon har ju liksom betalat
sina skulder. Att man kan få nya skulder väljer hon att ignorera.
Sedan är hon tillbaka i skiten igen, skuldsatt upp över öronen och
med en vägran att inse sanningen. Jag har svårt att fatta att någon
kan vara så korkad som hon är i denhär boken, men tydligen.
I slutet reder hon dock upp allt och lyckas tillochmed mogna lite.
Dock är jag rädd att i nästa bok börjar allt om igen :/ Sen har jag
lite svårt att förstå hennes förhållande med Luke, hon ljuger ju
för honom hela tiden? Och inte om några livsviktiga grejer heller,
utan pinsamma småsaker som vilken 15-åring som helst skulle
prata med sin pojkvän om. Jaja, hoppas nästa är bättre.

Jag planerar redan vad jag ska beställa för böcker nästa gång :P

Hungerspelen (första delen, vill ha den också i min samling)
Shopaholic 4,5 (om jag inte blir riktigt besviken på 3:an)
Yttersta offret (sista delen i en av mina favvoserier)
De ickesynliga (jättenajs omslag)
Nattens begär (låter spännande)

Godnatt

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Leave your opinion :)