18 november 2014

Random bokfunderingar

Efter att ha tittat på några booktube-videos idag tänkte jag
att det är dags för lite bokfunderingar. Fastän jag egentligen
borde laga läxor/laga mat/packa upp min väska. Nåja.

* The Mortal Instruments är en serie som de flesta har hört talas
om, och läst. Inte jag. Jag har sett filmen, men än så länge inte
läst en enda bok. Jag har även velat fram och tillbaka i flera månader
om jag borde läsa dessa böcker?? Jag vet inte!! En av mina kompisar
sa att jag måste läsa dem, de är så bra, och baserat på att de är YA
som handlar om övernaturliga saker gissar jag att jag nog skulle gilla dem.
Och om jag inte gör det är det ju inget som säger att jag måste läsa alla.
Men nä. Tillsvidare läser jag nog helre andra böcker. Filmen var så skit.

* Tredje och sista boken i serien magikerna (Magikernas Land) kommer
ut på svenska i december, och den kommer att bli en av de få böcker
jag beställer i svenskt inbundet format (20 €, herregud!), men jag bara
mååste ju läsa den. Quentin är en av mina favoritkaraktärer ever,
även om han är dum i huvudet ibland <3

* ...vilket leder mig till nästa problem; när ska jag beställa böcker nästa gång?
Jag vill ju beställa Magikernas Land så fort det bara går, men eftersom jag åker
hem på jullov känns det lite onödigt att beställa och så hinner den inte fram innan
jag åker, och så måste jag till Åbo bara för att hämta en bok... Sen vet jag ju inte
exakt när den går att beställa heller... Men de böcker jag har kommer ju inte att
räcka över hela jullovet :/ Så borde jag beställa böcker nu? Sen misstänker
jag att jag möjligtvis kommer att få ngt i bokväg till jul/födelsedag också,
så kanske bäst att vänta ändå?

* Harry Potter böckerna är definitivt de böcker jag har läst flest gånger, samt de
böcker som har haft störst inverkan på mitt liv. Jag gissar att jag inte är den enda.

* Ju mer jag läser på engelska, desto lättare går det. Beställer mest på engelska
nuförtiden, eftersom många böcker inte ens finns på svenska. Om det är samma
bok och samma pris väljer jag dock svenska före. Synd att inte finskan
förbättras på samma sätt -.-

* Dras jag till YA-böcker för att jag är omogen eller vad är det? :)
Har i alla fall ingen lust att börja läsa alla dessa "vuxenböcker".
Det räcker med socialpolitiken, tack.

* Jag har fått upp läslusten ordentligt igen, och sedan september har jag läst
ca. 5 böcker/månad :)

* Enligt Goodreads har jag läst 43 böcker i år, men då är inga omläsningar
(och vissa svenska böcker) medräknade, så egentligen har jag läst över 60
stycken :) Jag ska se om jag publicerar ett inlägg med statistik runt det
närmare årsskiftet.

Och så avslutar vi med en del av min bokhylla, som än en gång har blivit
omorganiserad för att allt ska rymmas. Jag borde egentligen köpa en till,
men något sånt har icke plats i vår lägenhet, så tills vidare får böckerna
bo lite på varandra ^^

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Leave your opinion :)