10 juli 2014

The Lunar Chronicles


Dessa böcker alltså. Jag är helt mind-blown här! Läste just ut Cress, och ja. Var ska jag ens börja? Spoilervarning! För det första: hela historien är så otroligt bra uppbyggd! Fairytale-retelling, science-fiction + dystopi  med cyborgs, vem hade kunnat ana att det skulle bli såhär bra? Allt är så bra genomtänkt,  alla detaljer hänger ihop och allting bara makes sense! Själva världen är också sjukt intressant, speciellt eftersom man får se flera olika platser som New Beijing, Frankrike, Afrika, Rymden och, såklart, Luna. Älskar alla små mekaniska detaljer också. För att döma böckerna lite var för sig:  Cinder var starten, och redan där hände ju en hel massa. Cinders verkliga identitet var väl knappast en överraskning för någon alls, men den lilla irritationen vägs upp många gånger om av alla positiva saker. Scarlet var lite lugnare, man fick reda på mycket viktig fakta osv. Boken kändes ändå inte som en transportsträcka eftersom språket är så bra och lätt. Förövrigt älskar jag också karaktärerna humor som dyker upp lite här och där. I Cress börjar saker verkligen hända! Hela intrigen trappas upp,  och den sista tredjedelen av boken har jag sträckläst ikväll. Bestämde mig för att det är helt klart bästa boken jag har läst hittills i år. Kan knappt vänta på sista boken (Winter), men har för mig att det ska komma en till bok emellan som handlar om Levana? Hur som helst, slutet på det hela kan man ju också gissa (det är väl ändå ingen som tror att Levana fortfarande är drottning när denna serie är slut?), men jag tycker att i detta fall spelar det ingen roll, för själva resan till målet är så intressant. Gillar förövrigt hur mycket de reser i böckerna också :) Så till karaktärerna då: här kan jag för ovanlighetens skull inte välja en favoritkaraktär. Alla är så bra och speciella på sitt eget sätt. Jag kan faktiskt inte ens välja ett favoritkärlekspar. Alla är ju så bra!! Blev väldigt nyfiken på Winter också, hon var inte alls som jag hade förväntat mig :) Ja, som sagt, älskar dessa böcker. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Leave your opinion :)