7 januari 2014

Tomtens bookdelivery

Latheten man känner när man borde göra ngt vettigt,
men istället sitter och drömmer om böcker man vill
köpa, klänningar man vill sy, och musik man vill höra. :)



Här har ni dem nu då, de två väldigt efterlängtade böckerna
jag fick i julklapp! :D Nyckeln låg jag ju och läste till 7 (?) på
morgonen, för jag bara måste ju veta hur det skulle gå!
Hemligheternas rike lästa jag i lite lugnare takt för att hinna
njuta av språket, karaktärerna och miljöerna. Trodde jag..
Eftersom de nu ändå redan är utlästa och domen har fallit
kan jag ju lika gärna ta och recensera lite här på samma gång.

Nyckeln
Otroligt bra, och gjorde mej inte det minsta besviken!
Massa spännande händelser, oväntade twistar och
karaktärer som visade nya intressanta sidor.
Det enda yttepyttiga jag vill klaga lite på är att slutet
var liite för overkligt. En av de saker jag har uppskattat
mycket med dessa böcker är verklighetsförankringen,
och i de sista kapitlen höll det inte riktigt.
Jag tror dock inte att det hade kunnat gå på ngt annat
sätt ändå, så denna bok får 5/5!

Hemligheternas rike
I de två tidigare böckerna har huvudpersonerna åkt iväg
på spännande resor, och jag trodde faktiskt att denna bok
skulle följa samma röda tråd, men tydligen inte.
Bitterblue sitter och surar på sitt kontor stora delar av
boken, vilket gör att man blir uttråkad.
Visst, handlingen "kräver" ju att hon sitter där, men ändå,
varför ens skriva en bok om det då..?
Riktigt i slutet av boken börjar det plötsligt hända saker
i racerfart istället, och plötsligt är boken slut och man sitter
där med en hel del obesvarade frågor.
Helt besviken är jag dock inte, boken binder ihop
hela serien, och känslan är densamma som i de första
böckerna. Jag har en känsla av att jag kommer att förstå
mer och tycka bättre om denna när jag läser om den :)
3/5

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Leave your opinion :)