2 december 2013

Boknörden har talat

Som vi alla vet är jag en riktig läslus. Jag skulle välja bok
före film alla dagar i veckan. Jag tänkte därför uppdatera
er lite om min boksituation. Den som inte är det minsta intresserad
av sånt (Jani till exempel) kan ju scrolla neråt och läsa om ngt
annat istället :)

Sååå, den senaste bok jag köpte (och läste) var Magikerna, av
Lev Grossman. Spoilervarning! Boken är indelad i flera delar,
och del 1 var nog något av det bästa jag någonsin läst.
Språket, miljön, handlingen, allt var så bra beskrivet!
Jag gillade också att boken behandlade lite tyngre ämnen än
bara "pojke möter flicka puss bråk sams slut." Jag kände också
igen mej väldigt mycket (även om jag knappast har så mycket
gemensamt med Quentin, jag är varken kille eller särskilt magisk ;)
I de resterande delarna av boken fortsätter det fina språket och
känslan, det är handlingen jag blir besviken på. Jag blir uppriktigt
sagt förjäkla förbannad när Quentin är otrogen mot Alice, och när
hon sedan dör känns det knappt värt att ens läsa vidare.
(okej, jag gillar väl lyckliga slut ändå). Fillory känns också lite
väl fantasifullt och konstigt plottrigt för att riktigt falla mej i smaken.
Jag kommer nog ändå att läsa nästa bok också (Magikernas Kung),
bara för att jag är så nyfiken. Jag vill veta om Grossman lyckas
lika bra som med första boken, om han kan få tillbaka spänningen
och det fantastiska utan Alice.


Nu är det så att jag råkar veta att jultomten kommer att komma med
två böcker till mej :) Inte så konstigt kanske, eftersom de beställdes
i mitt namn (men mamma får ta räkningen ;)
Böckerna är storsäljarna Nyckeln och Hemligheternas Rike.
Båda två är sista delen i varsin fantastisk triologi, och det ska
bli så spännande att se vad som händer!


För ett par dagar sen beställde jag ett bokpaket bara sådär annars
också, där ingick Nattens lekar, Den vita Drottningen, och Hungerspelen.
Nu har jag ju redan läst hungerspelen en sisådär 10 gånger, men jag
ville ha alla tre böckerna i min samling :)


Ett par böcker som jag har under bevakning är Den andra systern Boleyn
Den nya MänniskanMagikernas kung och Insurgent
Vi får se när de kommer in vilka jag beställer :)



Just nu håller jag på att läsa om tredje delen i hungerspelen (Revolt).
Det får nog bli en tripp till biblioteket här snart också :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Leave your opinion :)