5 november 2013

Sömnadsfunderingar

På senaste tiden har jag blivit mer planerande i min sömnad.
Dvs. jag sätter mej inte bara och syr en klänning som jag har
tre i exakt samma modell redan. Istället försöker jag utmana mej
själv och prova på ngt nytt för varje plagg, även om det bara är
ngn liten detalj. Dessutom försöker jag ta mej ur "bara-sy-klänningar-zonen"
och sy andra saker också. Kappan tex. och igår sydde jag en mysig väst.
Jag har också funderat på lite kommande projekt som inte är klänningar,
varav ett är ett strykbrädsöverdrag, jag är nämligen supertrött på det
jag har nu. Ett annat är ett draperat chiffongplagg, ngt jag inte riktigt har försökt 
mej på även om jag har massor med fina chiffongtyger i min låda.

Jag har lekt lite med att forma i chiffong på provdockan :)

Ngt som jag har blivit riktigt bra på den senaste tiden, om jag får säga det själv,
är att vändsy och att sy riktigt skräddarsytt. Alltså att sy fast fodret överallt,
även i fållen så att inga sömmar/råkanter syns, och att sy så att klänningen passar
riktigt perfekt på mej. Förut har jag ofta "nöjt" mej om övredelen passar
någolunda, och ett fel som jag ser i flera klänningar är att jag missar att jag
faktiskt är en tjej. Dvs. jag har sytt bysten så dåligt att mina boobies är helt
tillplattade. Om inte annat så blir det sjukt svårt att andas då :P Sen jag kom
på hur jag ska sy i dragkedjan före och foder/infodring efter har jag fått
chansen att prova och ta in precis så mycket som behövs på rätt ställen,
vilket gör att passformen blir skitbra! Får se om jag demonstrerar det på
min provdocka vid något tillfälle :)


Nästa sak att ta itu med och lära mig är att sy ärmar. Vilket jag borde ha
gjort för länge sen, men jaja. Fast att sy ärmar kan jag ju, det är det där
mönstret som ställer till det. Jag ska försöka hitta ett färdigt mönster varifrån
jag kan stjäla ärmhålet och ärmen och foga in i mitt eget mönster, sneaky som
jag är ;)


Några andra saker som också har med sömnad att göra och som jag ska ta
itu med när jag äntligen är bosatt i Maxmo är uppstädning bland sy-saker.
Tygen ska gås igenom och funderas vad jag kan hitta på för kul med dem,
mönsten ska istället för att bara ligga nertryckta huller om buller i en låda
sorteras in i plastfickor, och halvfärdiga projekt ska kollas igenom (för att
bedöma om de någonsin blir färdiga). Dessutom ska jag gå igenom alla
mina sömnadsmappar från bekl-tiden.

Påväg på tyginköpning med mamma till Härmä, 17.10.2013
Vart tog snön vägen?!

Nu med flyttningen så har packandet kommit till den punkt att det "onödiga"
har packats ner, och det "inte livsnödvändiga" ska börja forslas hem, dvs.
sömnadsgrejer. Därför är min prioritet nu att skicka hem allt som jag inte
behöver till kappan, och sy kappan så klar som möjligt innan symaskinen
far. Ett litet annat projekt jag har funderat på är att sedan vid årsskiftet ta
bild på alla saker jag sytt detta år (m.h.a. provdockan) och visa i ett inlägg,
så kan man se lite vad jag har gjort och så? :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Leave your opinion :)